Cikkek listázása

Szentírásra épülő modulok, bencés hagyományok, párbeszéd más tantárgyakkal

Újfajta hitoktatás a bencés gimnáziumban

Szerző: Juhász-Laczik Albin OSB

Fotó: Wachsler Tamás

2009 szeptemberében új formát nyert a hitoktatás a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban. Az újítás abba az átfogó reformfolyamatba illeszkedik, amelynek célja, hogy a pannonhalmi oktatás és nevelés a jövőben is az európai élvonalba tartozzék. Nálunk, Pannonhalmán azonban minden újdonság az ezerötszáz éves bencés hagyományokból indul ki. Éppen ezért volt fontos, hogy a reformban a hitoktatás is az élen járjon.

Szakítva a gimnáziumi hittan anyagának hagyományos, négy évre való elosztásával, olyan új rendszert dolgoztunk ki, amely egyrészt jobban követi az adott évfolyam életkori sajátosságait, másrészt kapcsolatban áll más tantárgyak éppen tárgyalt témaköreivel, harmadrészt pedig szorosabb összefüggésben láttatja a különböző teológiai diszciplínákat. Míg a hagyományos felosztásban a bibliatudománnyal a kilencedik évfolyam foglalkozott, az új rendszerben minden évfolyamra jutnak ószövetségi, illetve újszövetségi modulok. Ezáltal a Biblia egyre mélyebb értelmezését, egyre összetettebb megközelítési módszereit lehet megismertetni. Minthogy mindegyik évfolyam tematikája a biblikus modul köré szerveződik, a diákok számára gyakorlattá válhat, hogy minden teológiai gondolkodás a Szentírásra épül. Az új felosztás megoldotta azt a nehézséget is, hogy eddig a tizedik évfolyamon kellett tárgyalni az Egyház egész kétezer éves történelmét, holott a világi történelemben a tizedikesek még csak a felvilágosodás koráig jutnak el. Az új tanrendben sikerült úgy elosztani a négy egyháztörténeti modult, hogy azok párbeszédben állnak a történelemórán éppen tárgyalt tananyaggal. A régi hitoktatásból hiányoztak olyan ma már megkerülhetetlen témák, mint az ökumenizmus vagy a világvallások kihívására adható keresztény válasz. Ezekkel idén már megfelelő súllyal és alapos előkészítés után találkozhatnak a diákok.

Az új felosztás kéthónapos modulokból építkezik. Az egy-egy évfolyamra jutó öt modul öt különböző szempontból közelíti meg az évfolyam főtémáját.

A kilencedik évfolyam középpontjában a Krisztus-esemény áll. Egy általános liturgikus és szentírási bevezetés után a messiási próféciák ószövetségi témaköre következik, előkészítve az evangéliumok modulját. Ezt egy dogmatikus krisztológia követi, hogy aztán az év végén az Egyház első évszázadainak történelme mutassa be az alapvető keresztény hitigazságok letisztulásának folyamatát.

A tizedik évfolyam középpontjában a reformáció kérdésfeltevései állnak. Az első két modul a bibliai kiválasztottság-fogalmat mutatja be a választott nép történetén és Szent Pál levelein keresztül. Ezt követi a rendszerező kegyelemtan témaköre, amely a reformáció történetének bemutatását készíti elő. Új területként került be az évfolyamzáró ökumenizmus modul, amely a keresztény egyházak jelenkori gazdagságát és egységtörekvéseit kutatja.

A tizenegyedik évfolyam a hit és a ráció kapcsolata köré épül. A kinyilatkoztatás fogalmának fundamentálteológiai, majd a felvilágosodás és a modernizmus útkeresésének történelmi elemzése után két biblikus modul következik, amelyek az ószövetségi törvényben, illetve a jézusi példabeszédekben kutatják az értelem és a hit egységéből eredő morális következtetéseket. Az évfolyam utolsó témája ezt a bibliai indíttatású értékrendet az emberi élet olyan etikai határkérdéseinél alkalmazza, mint az abortusz és az eutanázia, külön hangsúlyt helyezve a szexualitás és a közösségteremtés keresztény szemléletére.

A tizenkettedik évfolyam korunk nagy kihívásaival foglalkozik. A világvallások modul a keresztény hit abszolút értékét helyezi el a kortárs vallási sokszínűségben, majd ezt követően a teremtéstörténetek és a Jelenések könyve segítségével az ember világban betöltött szerepét és felelősségét elemezzük. A kortárs egyháztörténelem modul két fő témája a totalitárius rendszerek egyházpolitikája, valamint a II. Vatikáni Zsinat előzmény- és hatástörténete. Végül a Credo magyarázata foglalja össze mindazt, amit a ma felnőtt keresztényének a hitről tudnia kell.

Külön öröm, hogy a moduláris rendszer lehetővé teszi olyan tanárok és szakértők bevonását, akik egész évre ugyan nem tudnának órákat vállalni, de két hónapra szívesen részt vesznek az oktatásban. Így lép majd például Várszegi Asztrik főapát úr is újból katedrához, hogy a végzősöknek szakterületéről, a kommunista idők egyháztörtéről szóljon.

A teljes cikk >>>

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>