Cikkek listázása

Kommunikáció és evangelizáció az egyházmegyében

Örömhírközlés

Szerző: Horváth István Sándor

XVI. Benedek pápa nemrégiben sürgette, hogy az internetet ne csupán kommunikációra, hanem evangelizációra használják a keresztények. Mivel az Egyháznak az evangélium hirdetése az egyik legfőbb feladata, nyugodtan állíthatjuk, hogy e kérés az írott sajtóra és más kommunikációs eszközökre is vonatkozik. A Szombathelyi Egyházmegye sajtóirodájának munkatársaival folytatott beszélgetésünkben arra kerestük a választ, hogy az egyházmegye megújult, illetve egészen új kommunikációs eszközei, illetve kezdeményezései hogyan szolgálják az evangelizációt. Hogyan válhat a hírközlés örömhírközléssé?
– Veres András megyés püspökké kinevezése óta az egyházmegyében nagyot fejlődött a kommunikáció. Hogyan sikerült a régebbi fórumok megújítása?

Kürnyek Róbert: – Mindenekelőtt saját magunkban kellett egy olyan szemléletet kialakítani, hogy merjük megmutatni azt, hogy kik vagyunk, és milyen értékek vannak jelen egyházmegyénkben. Következő lépésként létre kellett hoznunk egy olyan csapatot, amely ezt a munkát irányítja. Az Egyházmegyei Média Bizottság rendkívül nagy lelkesedéssel fogott munkához, ez pedig mindenféleképpen érződik eddigi munkáinkon. A csoportban három pap mellett négy világi hívő, köztük két hölgy dolgozik püspökünk megbízása alapján.

Az egyházmegye saját internetes oldala 2003 novembere óta működik, és sokan látogatják. Az országban elsőként a mi weboldalunkon volt olvasható a mindennapi evangélium, amely a szentmiséken is elhangzik. A honlap készítőit a kezdetektől az a szándék vezette, hogy a hírközlés mellett jelen legyen a krisztusi örömhír közlése is. E kezdeményezést később több egyházmegye és egyházi szervezet is átvette.

A honlap látogatottságát növelte, hogy 2005-ben az Eucharisztia évére, a következő esztendőben a Nemzeti Imaévre, majd 2007-ben a Brenner János-emlékévre külön tematikus oldalak készültek. Az ezeken közzétett imákat, elmélkedéseket, liturgikus és hitoktatási segédanyagokat az egyházmegyén kívüli hitoktatók, papok és világi hívők is felhasználhatták. Egyházmegyénk védőszentjének, Szombathely szülöttének, Szent Márton püspöknek is külön oldalakat szenteltünk. 2008 tavaszára mind külső megjelenésében, mind tartalmában megújult honlapunk.

– Milyen új fórumokat sikerült találni a honlap mellett?

Kürnyek Róbert: – 2006-ban elindult az egyházmegyei internetes hírlevél, amelyben hetente küldjük információinkat az érdeklődőknek. Ez természetesen nem a papok belső levelezését szolgálja, hanem minden hívő felé nyitott. Az e-mailes hírlevél segítségével naprakész információkat kaphatnak a hívek az aktuális programokról és eseményekről. Honlapunkat naponta több mint négyszázan olvassák, internetes hírlevelünket hetente közel ötszázan kapják meg. 2008 augusztusában megjelent saját kalendáriumunk, szeptemberben pedig elindult az egyházmegyei havilap, a Martinus. 2009 januárja óta televíziós magazinműsort is készítünk Élet-Forrás címmel, amely a szombathelyi városi televízióban látható havi rendszerességgel. Fontosnak tartjuk, hogy e fórumokon egységes képet nyújtsunk a plébániai és egyházmegyei eseményekről a nézőknek és az olvasóknak.

A kalendárium 2009-es száma azért különleges, mert először készítette teljes egészében az egyházmegye. Az egész évre szóló olvasnivalók összeállításánál az volt a szempont, hogy mindenki találjon benne számára érdekes olvasnivalót. Így hosszabb írás olvasható Szent Pál apostolról, bemutatjuk az egyházmegye rejtett kincseit, de tanulságos történetek és imádságok ugyanúgy megtalálhatók benne, mint a receptek és a rejtvények.

– Mi a kommunikáció célja?

Kürnyek Róbert: – Meg szeretnénk mutatni azokat az értékeket, amelyek Egyházunkban jelen vannak. Ma, amikor a világi sajtóban és televíziós műsorokban annál nagyobb a hírértéke valaminek, minél nagyobb a botrány, fontos, hogy olyan orgánumok is megjelenjenek, amelyek a keresztény értékeket képviselik, s amelyekben örömöt közvetítünk a velünk kapcsolatba kerülők felé. Végső soron Krisztust visszük el ezekben a hírekben az olvasókhoz és a nézőkhöz.

Új technológiák, új kapcsolatok, új fórumok jelennek meg szinte napról napra, s ez új kihívások elé állítja Egyházunkat, minket. A rendkívül gyors technikai fejlődéssel nehéz tartani az iramot az Egyháznak, amely nem a gyorsan változó, hanem az örök értékre szeretné irányítani a figyelmet. A kommunikációs eszközök által kínált lehetőségekre úgy tekintünk, mint amelyeket a Gondviselés adott kezünkbe a modern korban, hogy gyümölcsözően tudjuk folytatni az igehirdetést. E lehetőségek hatékony és leleményes felhasználása megkönnyítheti a keresztény közösségek kapcsolattartását egymással és tanúságtételüket a világ felé.

– Milyen tapasztalatokkal gazdagodtak az egyházmegyei újsággal, a Martinussal?

Teklits Tamás: – A Martinus hosszas előkészítő munka és nagy várakozás után 2008 szeptemberében jelent meg első alkalommal. A havilap meghatározó szerepet kíván betölteni az egyházmegye kommunikációs stratégiájában. Az újság elsősorban azokat kívánja megszólítani, akik nem tudják internetes oldalunkat gyakran elérni, ugyanis rövidített formában az újságban is megtalálhatók a honlapon szereplő hírek. Az Életképek rovatban az előző hónap eseményei kerülnek terítékre, de hónapról hónapra bemutatkozhat egyházmegyénk egy-egy plébániája is. Lelkiségi rovat és fiataloknak szóló oldal is található a magazinban, melynek nem titkolt célja, hogy a család minden tagja megtalálja benne a számára érdekes olvasnivalót.

Az egyházmegyei újságra rendkívül nagy szükség volt, ez már az elején látszott. Az első szám 2500 példányban jelent meg, a 2009. áprilisi pedig már 3300 példányban. Az egyházmegyében élők szeretnek arról informálódni, hogy más plébániákon mi történik, minek örülnek ott a legjobban. A Martinus a család újsága, minden korosztály mindenféle stílust megtalál benne. Talán ezért is szeretik az olvasók. Megoldásra váró feladatunk, hogy még jó néhány település van, ahol nem ismerik az újságot. Ezekre a helyekre most személyesen indulunk el a Martinus esték során.

– A Martinus-estek révén az újság olvasói már nemcsak a betűkön keresztül, hanem személyesen is találkozhatnak a szerkesztőkkel. Miből állnak e találkozások?

Teklits Tamás: – Kezdeményezésünk a Martinus-est nevet kapta, győri testvérlapunk a Hitvallás korábbi találkozói alapján. Olvasóink bizalmát megköszönve, valamit véleményükre és észrevételeikre számítva indulunk el az elkövetkező hetekben és hónapokban szerte az egyházmegyébe, hogy találkozhassunk azokkal, akik érdeklődnek munkánk iránt.

Az est első felében egy rövidebb lélegzetvételű, de érdekes előadást viszünk a közönséghez; teológiai, kulturális vagy közéleti témákkal kapcsolatban. Az est második felében a Sajtóiroda munkatársai mutatják be tevékenységüket, és persze saját magukat is. Fontosnak tartjuk, hogy ne csak az újságlapokon keresztül ismerjenek bennünket az olvasók, hanem személyesen is meg tudjanak bennünket szólítani.

Az első Martinus-est 2009. március 11-én volt a Premontrei Gimnázium dísztermében Szombathelyen, amelyen dr. Veres András megyés püspök „Egyház és média” címmel tartott előadást. A rendkívüli érdeklődés bizonyította, hogy szükség van ilyen és hasonló közönségtalálkozókra. Legközelebb Kőszegre indulunk, ahol Pál Ferenc, az Egyházmegyei Levéltár munkatársa „Az egyházmegyei sajtó ügye a századfordulón” címmel tart majd előadást lapelődeinkről. Még az idei évben szeretnék az egyházmegye városait és nagyobb községeit végiglátogatni.

– Hogyan sikerül az evangélium terjesztése a honlapon keresztül?

Kürnyek Róbert: – Naponta több százan látogatják meg internetes oldalunkat. Szinte nincs is olyan nap, hogy ne kerülne fel egy-egy friss hír. Elsősorban a fiatalabbak látogatják honlapunkat, akiket sokszor máshogyan nem tudnánk elérni, talán még az újságon keresztül sem. A híreinkhez kapcsolódó sok kép segítségével azonban láthatják, hogy mindenhol vannak fiatalok, akik elkötelezetten szolgálják Krisztus ügyét egyházközségükben. A közeljövőben éppen ezért igyekszünk majd továbbfejleszteni honlapunkat, hogy még inkább megfeleljünk az elvárásoknak. Munkánk tehát a folyamatos megújulásról és az új lehetőségek állandó kereséséről szól.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>