Cikkek listázása

Egységre törekedve Csengerben

„Ut omnes unum sint”

Szerző: Kovács Ágnes

Fotó: Kovács Ágnes

Jelentős állomásához érkezett Csenger és Pátyod római katolikus közössége a kö­zelmúltban. Csenger plébániaépületének, a Szentháromság-templom belső és a pátyodi templom teljes körű felújításának, valamint a képviselő-testületek megújulásának is örvendezhettek a hívek. Lengyel József plébános szerint ékszerdobozzá varázsolták a két templomot. Beszélgetésünk során kiderült, a csengeri katolikus élet alakulását nagymértékben befolyásolták a múlt történelmi viharai, de nem meghátrálást, hanem inkább töretlen hitet, a hívő lélek élni akarását eredményezték.
A Váradi Regestrumban már 1212-ben említik a települést Senguer formában, nevét ősi magyar személynévből származtatják. Az 5234 lakosú város már a középkortól egyik legjelentősebb települése volt a Szent István által alapított történelmi Szatmár vármegyének. 1388-ban Zsigmond király Visegrádon kelt oklevelében jogot adott a környező települések központjának minden 4. vasárnapon országos vásárok tartására, ami évente 13 nagyvásárt jelentett még a 19. században is. Szatmár vármegye gyakran tartotta itt a közgyűléseit a 14-15. században. 1429-től már mezővárosként említik, birtokosainak, földesurainak építményei: kastélyok, kúriák is hozzájárultak a városiasodáshoz. A reformáció igen hamar elérkezett Csengerbe is, ahol a mai református kora-gótikus templom számos zsinat színhelyévé vált. Csengerben tartották a Debrecenben és Óvárban megrendezett zsinatok után az 1576. évi református zsinatot, itt Méliusz Juhász Péter összeállította a „csengeri hitvallás” néven ismertté vált téziseket, ezzel kialakult a magyar református egyház teológiai arculata. A szatmári területeken szinte egyedülálló, hogy Csengerben az egész lakosság áttért a református hitre. A reformáció gyors elterjedése után 1629-ben Szatmár vármegyében csak egyetlen plébánián, Ecseden szolgált római katolikus pap.

Az Egri Egyházmegyéből a Szatmári Egyházmegyébe

1799-ig, gróf Eszterházy Károlynak, az Egri Egyházmegye püspökének haláláig a tizenkét vármegyében, több mint kétezer községben 356 plébániája volt az egyházmegyének. A terület ekkor rendezés alá került, és 1804-ben ebből a részből alakult ki a Kassai-, valamint a Szatmári Egyházmegye, ez utóbbi Szatmárnémeti székhellyel, 58 plébániával. Az új egyházmegye bizonyítani akart, ennek eredményeként a százéves jubileumon már 95 plébániáján 174 pap szolgált, a katolikus hívek száma pedig 39 091-ről 142 094-re emelkedett, de ugyanez a fejlődés volt tapasztalható a szeretetotthonok, kórházak, iskolák, szerzetesrendek létszámának növekedésénél is.

Hám János szatmári püspök nevét minden szatmári ember ismeri. 30 éves (1827–1857) működését nemcsak a Szatmárnémeti piacára épített székesegyház fémjelzi, hanem 40 falu temploma is. Az ő idejében a papok létszáma 23 főről 39-re emelkedett. Szegények intézetét, kórházat, fiúnevelő konviktust alapított, de fontos volt számára az irgalmas szeretet és a nőnevelés problémája is. A Szatmári Irgalmas Nővérek rendet ő álmodta és alapította meg. Napjainkban a világon közel 1500 irgalmas nővér működik.

Katolikus ébredés

Az 1800-as évek elején Csengerben is újraéledt a katolikus hit. Ez egyrészt Kelemen Didák nyírbátori minorita szerzetesnek volt köszönhető, aki vándorprédikátorként hirdette az ősi vallást. Az 1800-as évek elején a lakosságot tizedelő pestistől való félelem is fordulatot hozott. A reformátusok közül sokan azt mondták: „Most ver meg bennünket az Isten, amiért elhagytuk az ősi hitet!” Ekkor sokan áttértek. Azok, akik nem merték földesurukkal szemben nyíltan vállalni a katolikus hitre való áttérést, a temetések során segédkeztek, kivitték a temetőbe a koporsókat, elhantolták, dacolva a járványveszéllyel. A csengeri Historia Domus feljegyzései szerint ezek az emberek csodával határos módon nem betegedtek meg. Ennek hatására kezdett tért hódítani ismételten a katolikus hit, habár a reformációval nem tudta felvenni a versenyt. Hiszen az embereknek nem volt templomuk, a reformáció után épített fakápolna pedig leégett. Később, 1829-ben a fatemplom helyére épült a jelenlegi, klasszicista stílusú katolikus templom.

„A rab gólya szűk helyen is fel tud szállni a magasba”

A trianoni határok a Szatmári Egyházmegyét három részre szakították dr. Boromissza Tibor püspök akkori szolgálata alatt: 44 plébánia a püspöki székhellyel együtt Romániához, további 44 plébánia Csehszlovákiához került, és mindössze 14 plébánia maradt az anyaországban. A szatmári magyar területek egyházkormányzati központja Mérk lett, élén Székely Gyula mérki plébánossal. Csenger a Szatmári Egyházmegye magyar részének legnagyobb plébániája volt. A „csonka Szatmár” területén nem voltak iskolák, intézmények, csak a hívek, akiknek papjai mindent elkövettek, hogy a legkisebb falvakba, tanyákra is megszervezzék az evangélium hirdetését, bízva abban, hogy a megcsonkítás gyógyszere az egészséges lelkület, és felkészülve arra, hogy majd a magyar, román, cseh rész összeforradásakor boldogan köszönthetik a hazatérőket. A léleknek biztonságot, menedéket jelentve plébániák jöttek létre, ehhez segítséget nyújtottak a jómódú emberek, akik uradalmi kápolnákat, gazdatiszti épületeket, telkeket adományoztak az Egyháznak. Székely Gyula a trianoni húsz év alatt 14-ről 22-re növelte a plébániák számát.

Közelebb a főpásztorhoz

1982-től a Szentszék Egerhez csatolta a Szatmári Püspökség magyarországi részeit. A szatmári plébániák ismételten messze kerültek a főpásztoruktól. Alig tíz év múlva, 1993-ban az egyházmegyék közötti területi aránytalanságok megszűnése érdekében II. János Pál pápa megalapította a Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegyét. Ezzel a változással hatékonyabb evangelizálás érhető el az 5400 lakosú, főként református vallású városban is. A 300-400 fős katolikus közösségből vasárnaponként mintegy 60-70 fő részt vesz a szentmisén. Hasonló jelenség figyelhető meg Pátyodon, Csenger filiájában, ahol 50 százalékos a templomba járási arány.

„Ut omnes unum sint”

Egy dolgot azért nem felejtenek el a csengeriek sem: a határon túli testvéreiket. A vértanú szatmárnémeti püspök, Scheffer János (1942–1952) – akinek boldoggá avatásáért imádkoznak – jelmondata így szólt: „Ut omnes unum sint” – „mindnyájan egyek legyenek” (Jn 17,11).

Lengyel József csengeri plébános álma az egységre törekvés következő lépése: a régi nagy Szatmári Egyházmegye szakrális és művészeti értékeinek összegyűjtése egy egyházművészeti múzeumban, mintegy üzenetet küldve a jelen és jövő nemzedéknek a szétszakíthatatlanságról, az egység megbonthatatlanságáról.

A múltból üzenő történelmi dokumentumok nagy részét elégették, megsemmisítették. De a mai napig kerülnek elő unokáktól nagyapáik által megmentett, padláson féltve őrzött dokumentumok, csengeri Historia Domusok, adatokkal szolgálva Csenger évszázados katolikus történelméről.

Templomok utcája

Csenger nagyon szép város. Különösen a Makovecz-tervek alapján épített közintézmények varázsolják el az odalátogatókat, de ritkaságnak számít az is, hogy három egyház ugyanabban az utcában építi fel templomát. Csengerben a három különböző felekezet tagjai békésen élnek egymás mellett a Templomok utcájának elnevezett városrészben. Érdemes megtekinteni a klasszicista stílusban épült római katolikus templom mellett az Alföld egyetlen monumentális, kora-gótikus stílusú, nyolcszögű tornyú református templomát 1322-ből és nem utolsó sorban a Makovecz Imre tervei alapján készült, új modern, görög katolikus templomot is.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>