Cikkek listázása

Nézőtér

Szerző: Nevelős Zoltán, Vajda Judit

Út a vadonba (Into the Wild)

Valóban megtörtént az eset, dokumentumkötet is született belőle, magyarul is kiadták: egy reményteljes jövő előtt álló fiatalember elhajítva magától mindent, addigi kapcsolatokat, pénzt, és még a nevét is, útra kelt, vándorolt két évig, aztán megpróbált a maga erejéből megélni a vadonban. Christopher McCandless tragikus végű, bőven kritizálható, de könnyű válaszokat nem ígérő történetét az elsősorban színészként ismert, de rendezőként is elsőrangú Sean Penn dolgozta át filmmé, melyben párhuzamosan peregnek a kalandozás két évének és az alaszkai hónapoknak az eseményei. Az út közben megismert emberekkel kapcsolatos epizódokból legalább annyit megtudunk ennek az őrült remeteségnek az értelméről, mint a főhős gondolatait rekonstruáló irodalmi idézetekből, amelyek a nála talált könyvekből származnak.

Elah völgyében (In the Valley of Elah)

Paul Haggis új műve nagyon fontos film, hiszen eddig még nem sok fősodorbeli darab tett kísérletet arra, hogy Abu Graib és az egyéb nyilvánosságra került borzalmas fogolykínzások után megmutassa, milyen káros hatással volt az iraki háború nemcsak a legyőzöttekre, de a győztesekre is. Haggis már az Ütközésekben is az amerikai társadalomban mélyen gyökerező problémákról mesélt – most egy újabban gyökeret vert rákfene kerül terítékre egy krimi történetébe csomagolva. Hank Deerfield nyugállományban lévő katonatiszt az iraki frontról frissen hazatért fia után kutat, aki eltűnt a katonai támaszpontról... A tettesekig vezető kutatás során pedig – ahogy az a súlyos társadalmi-politikai mondanivalóval bíró műveknél lenni szokott – nem elsősorban a nyomozás maga és az elkövetők kézre kerítése a fontos, hanem a nyomozó hős útja.

Börtönvonat Yumába (3:10 to Yuma)

A western műfaja hosszú tetszhalál után ritkásan érkező, de annál meggyőzőbb darabok formájában éledezik újra. Elmore Leonard kisregényének 1957-es filmváltozata után színesben, gazdagabb cselekménnyel, de éppolyan mély emberi tartalmakkal készítette el James Mangold rendező az új verziót, ami nemcsak a mesteri forgatókönyvírás remek példája, hanem – mint minden jó western – a lőporos akciójelenetek mellett a színészi alakításokkal is rabul ejti a nézőt. Russel Crowe mint elfogott bandita, Christian Bale mint busás fizetségért a bandita őrzésére vállalkozó, elszegényedett gazda és kétségbeesett családapa a film két kulcsfigurája, de viszonyuk nem egyszerű szembenállás, a fordulatok során sok minden feltárul, amit egy ilyen egyszerű történet szerepekről, felelősségről, döntésekről el tud mondani.

A másik oldalon (Auf der anderen Seite)

Fatih Akin török származású hamburgi rendező legutóbbi, hazánkban is bemutatott műve, a Berlinben fődíjat nyert Fallal szemben nálunk is nagyot durrant. A két össze nem illő, önpusztító szerelmes balladája után itt a „szerelem, halál, ördög”-trilógia második darabja is, ami azonban gyökeresen újat hoz az előző, kirobbanóan érzelmes alkotás után, annyiban azonban folytatja azt, hogy itt is a legkevésbé sem összeillő emberek kerülnek szoros kapcsolatba egymással. A másik oldalon nehezen elmesélhető, fordulatos cselekménye felváltva játszódik Német- és Törökországban, és három nagyobb egységre tagolódik: először egy tragikus végkimenetelű párkapcsolatot követhetünk, majd egy német és egy török fiatal lány egymásra találását figyelhetjük, végül pedig a különböző hősök és szálak Isztambulban futnak össze…

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>