Cikkek listázása

Smart

Sikertörténet

Szerző: Somogyi Kristóf

Amikor a Smart Fortwo először megjelent a piacon, mindenki leszólta. Egy kétüléses kis ékszerdoboz, aminek semmi praktikus tulajdonsága nincs, és teljesen eltér az autók eredeti funkciójától. A 900 ccm-es motor még városban is kevés, a 125 literes csomagtartóban még egy bőrönd sem fér el.

Úgy hitték, a Mercedes nagy öngólt rúgott. Hiszen az A-osztály tökéletesen lefedte azt a réteget, amelynek a Smartot szánták. Egyedülálló fiatalok, a papa által pénzelt gyermekek és az anyák voltak az A-osztály célpiaca. A Smart ettől egy kicsit jobban szegmentálta ezt a piacrészt, inkább a lázadó, minden tradícióval szembeálló, szingli, elsőautós fiatalokra koncentrált.

A Swatch óragyár és a Mercedes-Benz közös „gyermekének” neve angolul több dolgot is jelent: fürge, eleven, divatos, elegáns, ötletes stb. Azaz már maga a márkanév is próbál valami többet megmozgatni az emberekben, hogy ne pusztán közlekedési eszközként tekintsenek a Smartra. És a versenytársak legnagyobb meglepetésére, ami a Mini Coopernek nem sikerült, az a Smartnak igen: tarolt – és tarol még most is. Főként Nyugat-Európában aratott nagy sikert még a 30-40 évesek között is, akik ilyen formán is próbálják megélni „második fiatalságukat”.

Marketingrövidlátásra utal azonban a ForFour megjelenése, amivel egy másik szegmenst is meg akartak nyerni azzal, hogy négy főre bővítették a szállítható személyek számát. Jó megoldásnak bizonyult azonban a Crossblade és a Roadster piacra dobása. Előbbi azzal, hogy összesen 2000 darabot gyártottak belőle, illetve azzal, hogy nincs az autónak se teteje, se ajtaja, se szélvédője, amivel egyedüli az autók között.

S hogy már a gyerekek előtt is ismert legyen, a Kinder tojásban is Smart kisautót lehet találni…

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>