Cikkek listázása

30 éves hazánkban a Katolikus Karizmatikus Megújulás

Éltető Lélekkel, a szeretet tüzével

Szerző: Körössy László

Fotó: Kassányi Jenő

A hazai katolikus karizmatikus közösségek tizenhatodik országos találkozóját rendezték meg február 24-én Budapesten, a Kőbányai úti Fradi Csarnokban. A találkozó mottója: „Erőt kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek és tanúim lesztek…” (ApCsel 1,8). Az újszövetségi részlet maradandó érvényű isteni kijelentés, és mint ilyen, a maga természete szerint napjainkban is aktuális. A tanúsághoz – és ezt a történelmi tapasztalat is mutatja – valóban erő kell, és ez az erő nemcsak a „hitetlen” világban való keresztény hitvalló élethez szükséges, hanem olykor saját szűkebb pátriánkban, Egyházunkban is elkél. Ez az erő indította el a Katolikus Egyházban negyven évvel ezelőtt a pünkösdi eseményre koncentráló, a Szentlélek működésére nyitott közösségeket életre hívó karizmatikus megújulást. A pittsburghi katolikus egyetemen 1967-ben néhány tanár és diák háromnapos lelkigyakorlatot tartott, amelynek keretében életre szóló lelki élményben részesültek, és ezen tapasztalatok gyümölcseként karizmatikus közösségek sora alakult meg világszerte. Magyarországon harminc éve, 1977 óta vannak jelen.
Az elmúlt években rendszeressé váló találkozókat a Katolikus Karizmatikus Megújulás Országos Tanácsának Szolgáló Bizottsága szervezte – idén a kettős jubileum jegyében. Az előadásokat a februári rendezvényen Charles Whitehead, a Katolikus Karizmatikus Megújulás Nemzetközi Szolgáló Bizottságának (ICCRS) állandó tagja tartotta. Különleges jelentőséget adott ennek a rendezvénynek az is, hogy a találkozó központi szentmiséjén Erdő Péter bíboros prímás esztergom-budapesti érsek volt a főcelebráns. Jelzésértékű ez a bíboros-prímási jelenlét – ahogy a múltban is az volt –, mert az egyházi vezetés gesztusaként is értelmezhető. Elmúltak már ugyanis azok az évek, amikor a „karizmatikusok” megtűrt személyek, közösségek voltak a Katolikus Egyház számos tagjának szemében. Ma már plébániákhoz kapcsolódik a megújulás közösségeinek jó része, és az Egyházban felértékelődik a szerepük, különösen idén, amikor a városmisszió szervezésében karizmatikus vezetők vesznek részt. Az Emmánuel Közösségnek (a nagyvárosi missziósorozat kezdeményezőjének) egyik tagja – volt vezetője: Marik József például a főszervező, és a missziós animátorok képzésének felelőse Kunszabó Zoltán, az Új Jeruzsálem közösség vezetője.

Pápai áldás és tanítás

Tavaly pünkösdkor XVI. Benedek találkozott az egyházi mozgalmak és új közösségek képviselőivel a római Szent Péter téren, azokkal, akiket – mint mondta a pápa – a megszentelő Lélek felhasznál, hogy felébressze a hitet sok keresztény ember szívében, és újra fölfedeztesse általuk a keresztségben kapott hivatásukat, segítve őket, hogy a remény tanúi legyenek, telve a szeretet tüzével, amely a Szentlélek ajándéka. A Szentatya egyúttal emlékeztetett arra az 1998. május 30-i találkozóra is, amelynek ugyancsak a Szent Péter tér adott helyet, és felidézte II. János Pál alakját, aki akkor „gondviselésszerűnek” nevezte a megújulás csoportjait és közösségeit.

XVI. Benedek a pünkösdi találkozó alkalmával a Szentlélekről tanítva a következőket mondta: „Jézus által Isten belső világába pillanthatunk. János evangéliumában ezt így fejezte ki: »Istent soha nem látta senki: az egyszülött Fiú, aki az Atyánál van, ő nyilatkoztatta ki« (Jn 1,18). Jézus azonban nem csak Isten belső világába enged bepillantanunk; vele Isten mintegy ki is lépett intimitásából, és elénk sietett. Mindenekelőtt életével, szenvedésével, halálával és föltámadásával, igéjével. De Jézus nem éri be azzal, hogy elénk siet. Többet akar: hogy eggyé váljunk. Ezt jelentik a lakoma és a menyegző képei. Nekünk nemcsak valamit kell tudnunk róla, hanem ő maga által kell Istenbe bevonódnunk. Ezért kell meghalnia és föltámadnia, mert most már nem egy meghatározott helyen van, hanem Lelke, a Szentlélek kiárad belőle, és belép szívünkbe, egybe kapcsolva magával Jézussal és az Atyával: az egy és háromságos Istennel.”

Erre az élő kapcsolatra hívja fel a figyelmet a karizmatikus mozgalom, és ebből a kapcsolatból táplálkoznak a Katolikus Karizmatikus Megújulás közösségei. Ez a kapcsolat pedig új tapasztalatokhoz vezet, élteti, lángra lobbantja a szívet, megerősíti a hitet, elkötelezetté tesz. Olyan hitélet a gyümölcse, ami a sok helyen megmerevedett, hivatalos egyházi struktúrákba is éltető légkört hozhat. A „vasárnapi keresztények” számára pedig új távlatokat nyit a templom falain kívüli hitvalló élet terén.

Ajándék a hazának

Magyarországon a Katolikus Karizmatikus Megújulás az egyházi élet megelevenedésének jele és eszköze volt a hetvenes évek közepén. A laikus hívek spontán szerveződő imacsoportjai egymást erősítették a hitben, hűségben. A karizmák feléledése, főként a gyógyító imaszolgálatnak (a belső gyógyulásért való imának) a felfedezése nagy ajándék volt, mert a kommunizmus miatt az istentagadás sebei, a paráznaság és az abortuszok életellenessége nagyon mély nyomokat hagyott a katolikusok életében is. A közösségi ima kapcsán sokan felfedezték és megszerették a Szentírást és a dicsőítő ima erejét.

A nyolcvanas évek elejére már mintegy harminc pap volt elkötelezett tagja a Megújulásnak, kialakult a rendszeres papi találkozó, s az illegalitásban élő szerzetesek belekapcsolódásával is erősödött a Karizmatikus Megújulás katolikus identitása.

A közös imák, az egymásért való közbenjáró imák, a hazai és nemzetközi zarándoklatok, találkozók elvezették a Megújulás tagjait a világegyháznak, a szentek közösségének tapasztalatára, a Mária-tiszteletre, az angyalok és szentek tiszteletére.

Ebben az időben a berlini és kelet-németországi karizmatikus találkozók, Michael Marsch német domonkos és M. Baumert jezsuita atya, valamint a német nyelvterület kiadványai segítették a karizmatikus szellemiség kibontakozását. A Megújulás egyes csoportjai elkötelezett nemzetközi közösségek felé kezdtek tájékozódni (Emmánuel Közösség, Nyolc Boldogság Közösség, feléledt a Ferences Világi Rend, a Domonkos Világi Rend, a Szociális Testvérek Társaságának kültagsága), illetve elindult elkötelezett közösségek kialakulása: az Assisi Szent Ferenc Kis Testvérei és Nővérei.

Nagy lendületet kapott a Megújulás II. János Pál pápa Dominum et Vivificantem kezdetű, Szentlélekről szóló enciklikájával, majd a 2000. Évi Nagy Jubileumra való felkészülés Szentléleknek szentelt évével.

A kilencvenes évektől azután lassan kialakult a Katolikus Karizmatikus Megújulás struktúrája, az ország regionális felosztása felelősökkel. Létrejött az ötven fős Országos Tanács, majd a Nemzeti Szolgáló Bizottság, mely soraiból választott vezetőt a nemzetközi kapcsolatok ápolására. Marik József, majd Gorove László és a mögöttük álló közösségek igen sokat tettek a Megújulás kibontakozásáért. A nem régi tisztújítás során választotta meg az Országos Tanács az új Szolgáló Bizottságot és az új vezetőt, Bartha Angéla szociális testvért.

A püspöki kar tagjai is felismerték a Megújulás evangelizációs jelentőségét, és a nagy találkozókon vállalták a szentmisék bemutatását. Az idei jubileumi találkozón Erdő Péter bíboros mellett jelen volt Beer Miklós váci és Spányi Antal székesfehérvári püspök is.

Tíz éve Szabó Tamás püspök a lelkiségi mozgalmak püspökkari referense. Vele beszélgetve már a Megújulás huszonegyedik századi jelenéről is képet kaptunk. A püspök többek közt azt is elmondta a Famíliának, hogy napjainkban a Megújulásnak is megújulás elé kell néznie, és ezt a közeljövőben elsősorban a városmisszióban való tevékeny jelenlét segítheti elő.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>