Cikkek listázása

Nézőtér

Szerző: Nevelős Zoltán, Vajda Judit

Szerelmem, Szarajevó (Grbavica)

Amikor a bosnyák Jasmila Žbanić műve tavaly elnyerte az Arany Medvét az 56. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, a legtöbb tudósítás sajnos leleplezte a film szomorú csattanóját. Így sokak számára elveszett a lehetőség, hogy saját maguk fejtsék meg, miért vonakodik Esma, a Szarajevó Grbavica nevű negye­dében 12 éves lányát egyedül nevelő anya az iskola számára kikérni a hatóságoktól azt az igazolást, amely tanúsítja, hogy gyermekének apja hősi halált halt a délszláv háborúban. Érdekes módon az elsőfilmes rendezőnő nyilatkozatai is azt bizonyítják, hogy maga Žbanić is fontosabbnak tartotta a műve kapcsán indított társadalmi diskurzust, mint saját alkotásának élvezhetőségét. Pedig a szörnyű titok egy apró jelzésekkel, szépen és realisztikusan felépített cselekmény végén, egy megrázó, hatásos csúcsjelenetben robban…

Melquiades Estrada három temetése (The Three Burials of Melquiades E.)

Tommy Lee Jones, a nagy hollywoodi színész második rendezői filmjét A Korcs szerelmek, a 21 gramm és a Babel írójának, Guillermo Arriagának forgatókönyvéből készítette el. A texasi-mexikói határvidéken egy fiatal határőr tévedésből agyonlő egy vendégmunkást. A kínos esetet a hatóságok szeretnék minél kevesebb feltűnéssel eltussolni, csakhogy az elhunyt barátja, a farm intézője nem hagyja annyiban a dolgot, foglyul ejti a tettest, és arra kényszeríti, hogy vele együtt kísérje el utolsó útjára a halottat, át a határon a szülőföldjére. Az Arriaga műveire jellemző, idősíkokat elcsúsztató elbeszélői technikánál is izgalmasabb a film pszichológiai drámája, ahogy a jóléti társadalomban elkorcsosult emberből a természethez közeli, „igaz ember” erőszakkal ugyan, de kihozza azt a mélységet, ami a lelkében eddig mélyen el volt temetve. A lélegzetelállító sivatagi tájképek és az úti kalandok sora csak ráadás.

Felkavar a szél (The Wind That Shakes the Barley)

A Nevem Joe és a Még egy csók rendezőjének új filmje igencsak megosztotta (szakmai) közönségét: a brit sajtót például egyenesen magára haragította. Ken Loach ugyanis egy megnyugtatóan máig sem rendezett problémáról, egy ambivalens megítélés alá eső jelenségről, az IRA korai történetéről rendezett művet. A Felkavar a szél az írek függetlenségi harcának hőskorába, 1920-ba kalauzol, amikor még szabadcsapatok próbáltak (fegyveresen) küzdeni az elnyomó angol különleges egységek ellen – és kizárólag ír szemszögből ábrázolja a történteket. Belülről, egy testvérpár, a harcias Teddy és a kezdetben békepárti Damien figuráján keresztül követhetjük tehát a sziget kettéosztását, az álságos békeszerződés aláírását, az IRA megalakulását és a testvért testvér, honfitársat honfitárs ellen fordító polgárháború kirobbanását.

Vaskabátok (Hot Fuzz)

Nálunk csak DVD-n jelent meg Edgar Wright író-rendező és Simon Pegg író-főszereplő első közös munkája, a Haláli hullák hajnala című horrorvígjáték, amelynek legnagyszerűbb ötlete az volt, hogy külvárosi szereplői annyira a látszatéletben vegetáltak, hogy hosszú ideig fel sem tűnt nekik, hogy egyikük-másikuk időközben zombivá vált. Második filmjük, a Vaskabátok akciókrimi-vígjáték már nagyobb költségvetéssel és sztárparádéval készült. Pegg ebben egy mintarendőrt alakít, aki túl jól teljesít, ezért kinevezik őrmesternek egy jó messzi, vidéki kisvárosba. Hősünknek itt a helyi tempóval és egy rejtélyes gyilkosságsorozattal kell megbirkóznia, ami a vidéki Anglia és a bűnügyi filmek eredeti humorú parodizálására egyaránt alkalmat ad.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>