Cikkek listázása

Interjú Kisléghi Nagy Ádám festőművésszel

A tisztelet méltó jele

Szerző: Horváth István Sándor

A Brenner János-emlékév kezdetére a Szombathelyi Egyházmegye papsága egy, a vértanú sorsú fiatal papot ábrázoló festményt adományozott az egyházmegyének, amelyet a szombathelyi székesegyházban tartott megnyitó szentmise keretében nyújtottak át Veres András püspöknek 2006. december 16-án. (A festmény címlapunkon látható.) A portrékép alkotóját, Kisléghi Nagy Ádám festőművészt a Vas és Zala megye határán található Oszkó faluban, otthonában és műtermében kérdeztük a kép születéséről…
– Hogyan született a festmény ötlete?

– 2006 nyarának végén két fiatal pap keresett meg azzal a kéréssel, hogy a decemberben kezdődő emlékév megnyitó szentmiséjére szeretne az egyházmegye papsága egy festményt készíttetni. Nagy megtiszteltetésnek tartottam a felkérést, és rögtön észrevettem, hogy komoly előkészület része, hiszen nem az utolsó pillanatban, hanem idejében szóltak az ügyben. Megható volt számomra a papság áldozatvállalása, amellyel paptestvérük iránti tiszteletüket akarták ily módon kifejezni. Egy ilyen festmény gondolata és elkészítése mindenképpen a Brenner János iránti tisztelet méltó jele azok után, hogy személyéről évtizedekig hallgatni kellett, és az állami hatóságok többször elkobozták képeit a hívektől.

– Egy ilyen alkotásnak nem lehet vaktában nekivágni. Miként készült fel a munkára?

– Korábban hallottam már a közel 50 évvel ezelőtti esetről, de csak nagyon keveset. Most alkalmam volt alaposan megismerni a fiatal káplán személyét, életét és halálának körülményeit. Mindenekelőtt a Brenner Jánosról készült fellelhető képek gyűjtését és tanulmányozását kell megemlítenem, de életrajzának olvasása is nagyon sokat segített jellemének meg­ismerésében. Ezen kívül sok információt gyűjtöttem azoktól a még élő személyektől, akik ismerték őt. Mind a felkészülésben, mind az utolsó ecsetvonások elkészítésében segítségemre volt testvére, Brenner József atya.

– Mi a művész felkészülésének igazi célja?

– A festőművésznek egészen közel kell kerülni az ábrázolni kívánt személyhez. Személyes kapcsolatba kell kerülnöm vele, ha hitelesen szeretném megfesteni. Ebben sokat jelentett számomra a József atyával való találkozás és beszélgetés. Ő mesélte el, hogy a gyilkosságot követően szülei táviratban kérték, hogy siessen haza, mert „Jancsi hirtelen meghalt”. A családon belül Jancsinak szólították János atyát. Az ilyen apró dolgok például nagyon sokat jelentenek a munka során.

– Főként gyermekkori fényképek maradtak meg János atyáról, valamint néhány fotó kispap és pap korából. Melyiket használta a munkához?

– Természetesen csak fekete-fehér fotók készültek abban a korban, s ezek alapján kellett egy színes festményt készíteni. A leginkább egy igazolványkép volt használható, amelyik a jogosítványához készült. De az arc egyes részleteinek kidolgozásához a többi kép is sok támpontot nyújtott. Az igazolványképen szereplő civil ruha helyett egy másik, papi fényképen szereplő reverenda került a festményre.

Egy ragyogó, tiszta tekintetű embert és papot láttam a képeken, akinek a tekintetétől nem tudtam szabadulni. Ez a tiszta arc arra kényszerített, hogy nagy fegyelemmel és tiszta szívvel álljak neki a munkának, és mindvégig ragaszkodjak e fegyelmezettséghez.

– Milyen jellemvonások rajzolódtak ki Ön előtt a képek és az élettörténet alapján?

A teljes cikk >>>

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>