Cikkek listázása

„Ismertté és elismertté tenni”

Szerző: Kovács Ágnes

A gimnázium nem mondhat magáénak 40–50 vagy akár 100 éves múltat, csupán 8 évet. Az 50-es években ugyanis az államosítás a gazdag múltra tekintő debreceni Piarista Gimnáziumnak sem kedvezett. 1996-ban az egykori gimnázium jogutódjaként Bosák Nándor püspök indította újra a fiúgimnáziumot és kollégiumot 6 és 4 évfolyamos formában. Mivel a piarista rend szerzetesei nem tudták átvállalni az iskola működtetését és fenntartását, az intézmény jelenleg az egyházmegye fennhatósága alá tartozik. 

– A piarista gimnázium mintegy fél évszázados szüneteltetése után, úgy gondoljuk, Debrecen városában szellemiségüket megőrizve újra meg kell, hogy kapja a helyét a katolikus fiúgimnázium – kezdi beszélgetésünket Sass Gyula Levente, az iskola igazgató-helyettese.

– Azonos nembeli ifjúság neveléséről van szó. Mennyiben felel meg ez a forma a mai elvárásoknak, kívánalmaknak?

– Nincs tervünk a változtatásra. A neveléstudomány szerint a nem koedukált intézményeknek szakmai szempontból vannak előnyei, a legfontosabb, a nemi identitás hangsúlyozottabb, hatásosabb formálása a koedukált intézményekhez képest. Ilyen esetben tökéletes az a felállás, amikor ugyanabban a városban van egy másik nem koedukált oktatási intézmény, ahol adott esetben leányneveléssel foglalkoznak. Kivételesen szerencsés helyzetben vagyunk ebből az aspektusból nézve, mert a katolikus Svetits leánygimnázium a lehető legközelebb, éppen az iskolánkkal szemközti oldalon helyezkedik el.

– Megvan ez a jó kapcsolat?

– Ezen folyamatosan dolgozunk. A 100 éves múltra tekintő Svetits intézmény a maga korával, hagyományaival zártabb rendszer, de nyitottak az iskolánk felé, és mi is igyekszünk alkalmazkodni. Sokat köszönhetünk az iskola vezetésének. Ők voltak, akik mint tapasztalt iskola vezetése, gyakorlatilag bábáskodtak felettünk a Szent József Gimnázium indulásánál.

– Felvételi vizsgákhoz közeledve az iskolák számára izgalmas időszak következik.

– A demográfiai mutatóknak megfelelően éleződik a harc az oktatási piacon, és ez érezhető az iskolánkban is. Bosák Nándor püspök atya szerint: „Mi nem elsősorban elitintézmény akarunk lenni, hanem minden jóakaratú ember számára szeretnénk megadni a lehetőséget.” Ezért nem differenciálunk a felvételi vizsgán. Egyre minőségesebb munkát kell végeznünk ahhoz, hogy ezt a kirakatba tehessük.

– És mi van a kirakatban?

– Jók a tapasztalataink a nyelvi előkészítő osztály teljesítményével. Díjnyertes szakkörökkel (ikonfestés, íjászat, néptánc, színjátszó kör) várjuk a diákokat, amelyek országos, sőt nemzetközi megmérettetésen is megállták a helyüket. Március 19-én, Szent József napján a tavalyi évhez hasonlóan megrendezzük a Regionális Színjátszó Kör Találkozót, amelyre ezúttal egyházmegyénk egyházi iskoláit is meghívjuk. Tanáraink lelkiismeretesek, magas színvonalú és nem utolsó sorban nagyon vidám hangulatú oktatás-nevelésben részesítik a 220 tanulót, amelynek köszönhető a 85–90%-os továbbtanulási arány.

– Krisztusi küldetésünk: „Menjetek, tegyetek tanítványommá minden népet!” Az egyházi iskola milyen szerepet vállal az evangelizálásban?

– Olyan értékeket mondhat az egyház és az egyházi oktatás magáénak, amelyeknek feladata nemcsak ezek megtartása, hanem mindezek továbbadása is. Fontos, hogy megismerjenek, megkeressenek bennünket. Nagy visszhangja volt az elmúlt évben a Városi Diáktavasz, illetve az Országos Diákhét sikerének, ahol szintén bevették az iskolát a szervezők csapatába. Iskolánkat már jegyzik a városban, aminek eredményeként néhány héten keresztül diákjaink a megyei napilap „munkatársaiként” is publikálhattak.

– Bulátkó Kornél 9. osztályos nyírbélteki tanuló, a diákönkormányzat tagja testvére ösztönzésére lett az iskola diákja. Ő így vélekedik:

– Ha tanulásról van szó, nagy a szigor, főleg a kollégiumban, ami meg is látszik a tanulmányi eredményünkön. Jó a kapcsolat a kollégisták és bejárós diákok között. Összességében jó az iskola. Itt is vannak dolgok, amelyek nem felelnek meg mindenki elképzelésének, de ez benne a szép. A legfontosabb, hogy ezeket a különbözőségeket mi értéknek tartjuk, adott esetben demokratikusan változtatni is tudunk rajta tanárainkkal közösen.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>