Cikkek listázása

Tizedik évfolyamát indítja szeptemberben a Talentum

A nonprofit menedzsmentről keresztény szellemben

Szerző: Márton Gábor

Miért kell és hogyan lehetséges a piaci, gazdasági fogalmakat – melyek a nonprofit szektorban ugyan már meghonosodtak – a keresztény szervezetek körében is „elterjeszteni”, közismertté és elfogadhatóvá tenni? A Talentum képzés trénerei immár tíz éve dolgoznak azon, hogy azok a civil szervezetek, egyházi csoportok vagy közösségek, melyeknek szüksége van néhány, a civil menedzsment területén alapismeretekkel rendelkező munkatársra vagy önkéntesre, praktikus és használható tudáshoz juthassanak. A Talentum Alapítvány az Önkéntesek Támogatásáért kuratóriumi elnöke, B. Balogh Edit az évtizedes munka tapasztalatai mellett a megváltozott igényekre reagáló megújulásról és új képzési formákról is beszélt lapunknak.
– Hogyan indult a Talentum képzés?

– 1996-ban munkatársammal, Csompilla Mártával keresztény civil szervezeteknél dolgozva tapasztaltuk meg, milyen nagy az igény egy korszerű képzésre, mely gyakorlati ismereteket közvetít az egyházban dolgozók számára. Mindketten olyan tanulmányokat folytattunk éppen, amelyekből számtalan anyagrészt át le­hetett dolgozni katolikus viszonyokra. Emellett igyekeztünk eljutni hasonló tematikájú tanfolyamokra, ahol szintén rengeteg új ötletet kaptunk saját programunk kidolgozásához. Az 1996–97-es tanévben meghirdettük első öt hétvégés képzésünket Talentum Egyházmegyei Önkéntesképző néven.

– A név kiválasztásával az egyházi kötődést kívánták kifejezni?

– Igen, a név már induláskor megvolt, hiszen az ismert evangéliumi szakaszt (Mt 25,14–30) választottuk mottónkká, s ez azóta is elkísér bennünket. Jézus szavainak szellemében szeretnénk megszólítani az embereket: akinek van képessége, talentuma valamire, annak kötelessége, hogy tudását gyarapítsa, és ezzel saját magán túl környezetét, egyházát is gazdagítsa. Mi pedig ehhez igyekszünk lehetőséget biztosítani minden érdeklődőnek. Fontosnak tartjuk, hogy nemcsak szakmai, de lelki megközelítést is nyújtsunk résztvevőinknek, ezért a hétvége programjában mindig benne van a szentmise.

– Mely témákat dolgozza fel az öt hétvége?

– Úgy állítottuk össze a teljes képzés tematikáját, hogy a különböző szervezetekben tevékenykedők saját profiljuknak megfelelően alakíthassák a nálunk szerzett ismereteket. Alapvető fontosságú a közösségépítés és a tervezési folyamatok (stratégiai és projekttervezés) tudatos művelése, illetve mindehhez az anyagi lehetőségek megteremtése pályázatírás, adományszerzés útján. Mivel tapasztalataink szerint rengeteg önkéntes dolgozott akkoriban különféle csoportokban, az ő megszólításuk, irányításuk is szerepelt a témáink között humánerőforrás-kezelés címmel. A marketing, a PR és a kommunikáció fogalmakat is igyekeztünk keresztény szempontból megfoghatóvá tenni.

– Milyen volt a fogadtatása mindennek?

– Nemcsak a Szeged-Csanádi, de a Kalocsa-Kecskeméti Egyházmegyéből is szép számmal érkeztek résztvevők, így az első évfolyamunk igen sikeres volt. A visszajelzések megerősítettek benne, hogy a plébániákon működő ifjúsági csoportok és az abban az időben országszerte megalakuló egyesületek és alapítványok igényelték a gyakorlati ismereteket. Szintén sokat számított, hogy az ilyen jellegű világi képzések ára a miénknek sokszorosa volt. Mi viszont a kezdetektől arra törekedtünk, hogy mindenki számára elérhető áron kínáljunk színvonalas tudást, ezért a résztvevők a teljes költségeknek csak töredékét fizetik, a fennmaradó részt a mai napig pályázatokból fedezzük.

– Hogyan alakult a képzés sorsa a következő években?

– A kilencvenes évek végére szinte minden területen érezhető volt a visszaesés az évtized elején tapasztalt óriási fellendüléshez képest. Ez természetesen a keresztény civil szervezetek és egyházi csoportok munkájában is megfigyelhető volt. Évente más-más tematikát próbáltunk ki, a kezdeti öt hétvégés képzés helyett volt három-négy hétvégére rövidített, majd egy új téma – az időgazdálkodás – kidolgozása után hat alkalomra kibővített kurzusunk is. A hat hétvégéből álló tanfolyam mellett az egyes témakörök iránti érdeklődés és az ezekre érkezett egyedi megrendelések miatt az évek során újabb képzési formákat dolgoztunk ki. Lassan a korábbi egyházmegyés kereteket is kinőttük, ugyanis az ország minden részéből érkezett már hozzánk megkeresés egy-egy téma levezetésére, illetve Erdélyben is több alkalommal tartottuk már kurzust.

– Mik ezek az új képzési formák?

– Alapvető szolgáltatásunk a Talentum – keresztény szellemiségű nonprofit menedzsment képzés, amely a fent ismertetett hat témát dolgozza fel a tanévhez igazodva (és a vizsgaidőszakokra való tekintettel) három őszi és három tavaszi hétvége során. Ezt a képzésünket most akkreditáltatjuk, tehát bízunk benne, hogy a most szeptemberben kezdő évfolyam már ilyen tanúsítvánnyal zárhatja a kurzust. A képzés október végén indul, és szeptember 30-ig várjuk a jelentkezéseket. Jövő nyáron – első alkalommal – szeretnénk meghirdetni egy intenzív tanulmányi hetet, amely a projektmenedzsment részletes feldolgozására ad lehetőséget. Témaköreinkből évente több tanulmányi napot fogunk szervezni, melyekre viszont már nem kizárólag egyházi területről várjuk a résztvevőket. Terveink szerint szintén jövő évtől várhatók egy hétvégés tréningjeink, melyek alaptémáinkat külön-külön dolgozzák fel.

– Milyen módszereket alkalmaznak?

– Fő célkitűzésünk, hogy az ismereteket gyakorlatorientált módon adjuk át. Ennek megfelelően a rövidebbre fogott elméleti előadások mellett tréningfeladatokat, szerep- és tanjátékokat dolgoztunk ki, melyek során biztonságos („laboratóriumi”) körülmények között, de már majdnem „élesben” próbálhatják ki magukat a résztvevők a trénerek vezetésével. Minden alkalommal lehetőség nyílik a teljes szakmai anyaggal, illetve a vizsgára felkészítő otthoni feladatokkal kapcsolatos konzultációra – ezzel is segítve az egyedi igények alapján szervezett önálló munkát. Az egyes témáknak megfelelően kidolgoztuk a reggeli és esti imáinkat is, illetve összeállítottunk egy irodalomjegyzéket az érdeklődők számára.

– Hány fő dolgozik a képzésekben?

– Az első néhány év lelkesedését látva kétfős „képzőcsapatunk” bővítése mellett döntöttünk. Először kettő, majd az évek során újabb segítők álltak mellénk, így jelenleg kilenc trénerből áll a csoportunk. Mivel egyikünk sem főállásban oktat a Talentumnál, a munkahelyünkön szerzett szakmai ismereteinket folyamatosan beépítjük itteni munkánkba is. Nagy örömünkre – és köszönhetően több támogatásnak – ettől az évtől egy főállású munkatársat tudtunk alkalmazni, aki a háttérmunkákat (irodai teendőket, képzésekhez szükséges beszerzési, szervezési feladatokat) látja el. Ezek korábban a trénerek között oszlottak meg, de most már mindannyian elsősorban a képzések szakmai oldalára tudunk koncentrálni.

– Mik a terveik a közeljövőben?

– Éppen a napokban kaptunk egy új iroda vásárlására támogatást, reméljük, hogy még az idén sikerül átköltöznünk oda – az eddigi bérelt helyeink után ez óriási előrelépés lenne. Az őszi kurzusunk szervezése mellett gőzerővel készülünk a már említett tanulmányi napok elindítására és akkreditációs pályázatunk beadására. Igyekszünk egyedi megrendeléseket is teljesíteni, hogy az egyházban és a különböző civil szervezetek körében a kereszténység alapelvei szerint átgondolt menedzsergondolkodást elterjeszthessük. Fontosnak tartjuk továbbá azt is, hogy a hazánkban még alacsony szinten lévő önkéntesség kultúráját erősítsük, és a köz érdekében dolgozókat szakmailag is felkészítsük feladataikra.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>