Cikkek listázása

Véget ért az Afrika-szinódus

Megtanultuk becsülni tanúságtételüket

Szerző: Bókay László

„Az Egyház Afrikában a kiengesztelődés, az igazságosság és a béke szolgálatában. Ti vagytok a föld sója, ti vagytok a világ világossága” mottóval ülésezett október 4-e és 25-e között Rómában az Afrika-szinódus. Afrika a remény, a béke és a fiatalság kontinense, hatalmas spirituális „tüdő”, felbecsülhetetlen kincs az egész emberiség számára – fogalmazott
XVI. Benedek pápa megnyitóbeszédében.

A szinódusi atyák azt a földrészt képviselték, ahol a legdinamikusabban növekszik a népesség és a katolikus hívők száma. A kontinensen komoly karitatív, oktatási és egészségügyi tevékenységet folytat az Egyház. A szinódusi felszólalásokból a bizalom és a remény hangja szólt. Második alkalommal történt, hogy a világ minden részéről összegyűlt főpásztorok a fekete kontinensnek szentelték szinódusi összejövetelüket. Az elsőt 1994-ben II. János Pál pápa hívta össze. A mostani ülésen a püspökök a következő témákat vizsgálták meg: kiengesztelődés, igazságosság és béke. A fekete földrészen az 1978 óta eltelt időszakban a katolikusok száma 55 millióról 164 millióra nőtt, ez 17,5%, magasabb, mint a világátlag, amely mindössze 17,3 %.

A szinóduson összesen húsz általános gyűlést és kilenc munkacsoport-megbeszélést tartottak.

A Szentatya a szinódust megnyitó szentmise homíliájában rámutatott arra, hogyan terjeszti el mérgező szellemi szemét Afrikát és a világ más fejlődésben lévő területeit. E mérgek közül az egyik az ún. gender-elmélet, amely álruhában férkőzik be egyesületek, kormányzati szervek életébe, sőt, olykor egyházi környezetbe is az afrikai kontinensen – mondta. Erre reagált a közgyűlés során Ennio Antonelli bíboros, a Család Pápai Tanácsának elnöke, aki a „mérgező szellemi szeméttől" óvta a fekete kontinenst, mivel számos nemzetközi intézmény és szervezet munkatársai komoly problémákról számolnak be, amelyek hatékony kezelést igényelnek. Ezek között szerepel a nőket érő igazságtalanság és erőszak, a csecsemő­halandóság, az alultápláltság és az éhínség, valamint a lakhatás és a munka világában jelentkező gondok. A bíboros hozzátette: „ezek a problémák olyan megoldásokat sürgetnek, amelyek az egyenlőség, az egészség és a szabadság értékeire épülnek: ezek szent és sérthetetlen elvek, de a nekik tulajdonított új antropológiai jelentések kétértelművé tették őket. Az emberek egyenlősége újabban már nem egyenlő méltóságot és az alapvető emberi jogokat jelenti, hanem a férfi és nő közötti természetes különbségek elmosását, minden egyén uniformitását – mintha nemileg nem különböznének –, s ebből fakadóan a heteroszexu­alitás, a homoszexualitás, biszexualitás vagy transzszexualitás egyenlőségét. Az új felfogás szerint minden személynek joga van, hogy szabadon gyakorolja – és váltogassa, ha úgy van kedve – beállítottságát motivációi, vágyai és kedve szerint.” Antonelli bíboros szerint ez az ideológia a helyi orvosi rendelők, oktatási intézmények és a nemzetközi média által terjed. Az új eszme ügynökei az afrikai kormányokkal, egyházi csoportokkal is együtt akarnak működni – tette hozzá a bíboros, „e csoportok azonban általában nem ébrednek tudatára, hogy ezeknek az elméleteknek erkölcsileg mennyire elfogadhatatlan antropológiai vonatkozásai vannak”.

A teljes cikk >>>

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>