Cikkek listázása

Küngösön összefogtak Árpád-házi Szent Kinga szellemében

Kicsi falu kicsiny templomot épít

Szerző: Budai Éva

,,Ne félj, Mária, könyörgésed meghallgatásra talált az Úr előtt. Íme, olyan gyermeket szülsz, aki néked és a népnek mondhatatlanul sok örömet fog szerezni. Mert az Úr ezen gyermek életével, példájával és érdemével szándékozik megvilágosítani és megsegíteni egy veletek szomszédos nemzetet” – a legenda szerint Laszkarisz Mária bizánci császári hercegnő, IV. Béla magyar király hitvese kevéssel első gyermeke, Kinga születése előtt egy látomásában hallotta e szavakat. A látomás valósággá vált: Kinga a lengyel-magyar baráti kapcsolatok elmélyítésén munkálkodott példamutató, szent életével, s mint Lengyeloszág és Litvánia védőszentje vonult be a nemzetek történelmébe.
A veszprémi egyházmegye területén, a Balaton keleti partjához közel, Balatonkenesétől 9 km-re egy aprócska, 600 lelkes falu, Küngös ma is őrzi nevében az Árpád-házi királylány, Kinga (másképpen Kunigunda) emlékét. Történészek szerint a Kunigunda-név besenyő változata a Kingus volt – s e környéken a települést alapító IV. Béla idején még éltek besenyők. (Ennek emlékét őrzi a mai faluház mellett lévő Kingus-park ősi elnevezése is.)

A temető mellett épül a templom

Az ezredforduló környékén fogant meg a gondolat a falu lakosaiban, hogy mivel katolikus temploma sosem volt a községnek (a szentmiséket az utóbbi évtizedben a református templomban tartották a helyi egyházközség jóindulatából), építeni kellene egy aprócska kápolnát a névadó Szent Kinga tiszteletére. (A faluban a katolikus hívek száma háromszáz fő.) Végül 2003 karácsonyán született meg a hivatalos szándéknyilatkozat a helyi egyházközségben a templom építéséről – tájékoztat Beke Zsolt helyi plébános atya, s a jó hírt a szent alkalomhoz illő módon az éjféli misén jelentették be. Később az építkezés fővédnökévé sikerült megnyerniük Habsburg Mária Kinga főhercegnőt.

A kezdeményezés pénzügyi hátterét egy küngösi származású veszprémi idős asszony, valamint egy nyugdíjas plébános atya (akinek rokonai élnek Küngösön) támogatása alapozta meg. Az adományokból hamarosan sikerült megvenni a telket. Pont a temető mellett rendelte el az Úristen, hogy építkezzenek, az ősök hagyományos szokása szerint. Megáldott a föld, teszi hozzá az atya, benne pár éve elhelyezték az alapkövet és az alapító okiratokat. A szertartást Gyűrű Géza érseki helynök atya végezte.

Bár az építkezés összköltsége eléri majd a 20-25 millió forintot is, mondja az atya, ami meghaladja egy kistelepülés anyagi lehetőségeit, a Gondviselésbe vetett hittel fogtak hozzá mégis, bízva a jóakaratú emberek áldozataiban és összefogásában.

Első körben máris annyi adomány gyűlt össze, hogy tavaly késő ősszel elkezdhették az alsó szint megépítését, mellyel az út magasságába emelték a lejtős telket. Bár eredetileg ez a szint a tervek alapján közösségi célokat szolgál majd, a szakrális tér elkészültéig helyet biztosít szertartásaiknak is tavaly karácsony óta, amikor is ünnepélyesen átadták és felszentelték ezt az épületrészt. Szép, megható pillanata volt az első szentmiseáldozatnak, hogy ekkor keresztelte meg a plébános úr a falu polgármeste­rének, Szabó Gergely Attilának harmadik gyermekét, aki a keresztségben – a genius loci jegyében – az Emma Kinga nevet kapta.

Zarándokhellyé válhatna

A templomépítés ügyéért megmozdult az egész falu, Szent Kinga tisztelete és a szentély létrehozásának szándéka összefogásra sarkallja most a katolikusokat és a reformátusokat egyaránt. Támogatást kaptak a főherecgnőtől, a helyi önkormányzattól, a veszprémi érsekségtől és névtelenül adományozóktól is. A Gondviselés kézzel fogható megnyilvánulásaként idén június elején megvásárolhatták az építőanyagot a második szint falainak a felhúzásához, s ismét megkezdődhetett a kőművesmunka. Ha júliusban ezt sikerül befejezni, már elmondhatják, 75 százalékban elkészült a kicsinyke templom.

Ha elkészül a hajlék, kicsiny volta ellenére is egyedülálló lesz Magyarországon, ugyanis hazánkban jelenleg nincs Szent Kinga tiszteletére benedikált templom. De még a határon túli magyarlakta területeken is csak egyről tudunk. Ez Erdélyben, Csíkszeredában állott: egy deszkatemplom, amelyet a nehéz időkben emeltek az állagában megrendült, életveszélyessé vált, öreg kőtemplom mellé, miután a román állam nem engedélyezte a szentély felújítását, de új templom építését sem. Ezért e deszkatemplom csűr formájú építmény lett, hogy ne szúrja az állami vezetés szemét. Mikor pedig a millennium évében felépült Makovecz Imre tervezte kőtemplomuk, a régit Hargita lábához költöztették, s ma a csíki főváros határában őrzi az Árpád-házi királylány, Lengyelország királynéja emlékét.

Van azonban a küngösi Szent Kinga-templomnak távolabbi reménysége is. Ha felépül, szeretnék, ha búcsújáróhellyé válhatna, amolyan összekötő kapoccsá, zarándokhellyé Lengyelország és Magyarország között. Az Árpád-házi szentjeink búcsújáróhelyei közötti zarándokútvonal egyik állomásává akár válhat is. Hiszen Veszprém mint Szent Imre városa őrzi azt a legősibb magyar templomot, ahol az ifjú herceg tisztasági fogadalmát tette közel ezer évvel ezelőtt (Szent György-kápolna), Balatonalmádiban pedig a plébániatemplom mellett, a fővárosból egykor a Balaton-parti városba telepített ősi Szent Jobb-kápolnában őrzik pár éve Szent István, Szent Imre és Boldog Gizella ereklyéit. Csatlakozhatna ehhez az útvonalhoz Szent Kinga temploma a helyi, Árpád-kori hagyományait feleleveníteni akaró közösségben.

Beke Zsolt plébános úr és a hívek álmaikat, vágyaikat a Jóisten kezébe tették le, tudván: „Ha az Úr nem építi a házat, hiába fáradoznak az építők…” (127. Zsolt 1.).

Erzsébet és Szalome nyomdokain

Árpád-házi Szent Kinga (1224–1292.) IV. Béla király és felesége, Laszkarisz Mária bizánci császári hercegnő lánya, Szent Margit, Boldog Jolán és Boldog Konstancia nővére. Szülei és atyai nagynénje, a Türingiába szakadt Erzsébet, valamint nagybátyja, Kálmán herceg és felesége, Szalome példás hitéletének hatására maga is mélyen vallásos volt gyermekkorától fogva. De megérinthette fogékony lelkét a 13. században a kolduló rendek (ferencesek, domonkosok…) jelenléte is. Tizenöt évesen lett lengyel királyné Boleszláv király oldalán, akivel ő is józsefházasságban élt (mint Kálmán herceg Szaloméval), Istennek felajánlott szüzességi fogadalmát megtartva.

Nagy mértékben hozzájárult Lengyelország gyarapításához, hozományát a tatárok elleni védelemre szánta. 1249-ben hazalátogatott, hogy atyja segítségét kérje Lengyelország számára. Körútja során a máramarosi sóbányában arra kérte őt, hogy adjon sótömböket a lengyelek számára. Atyja ezt a kérését teljesítette, s Kinga a birtokbavétel jeléül az aknába dobta a gyűrűjét, amelyet két évvel később találtak meg a lengyelországi Wielickában, amikor megnyitották az ottani aknát. (A gyűrű ezért szerepel Kinga korabeli ábrázolásain, s lett attribútuma a koponya mellett, amely vezeklő, imádságos életére utal.)

Kinga sok templomot, kolostort építtetett, valamint gondoskodott felszerelésükről is, melyek közül a legjelentősebb az Ószandecban alapított ferences kolostor. Férje halála után itt lett apáca, s később apátnője a közösségnek. Mint nagynénje, Erzsébet, ő is szorgalmasan, érző szívvel gyakorolta az irgalmasságot, vagyonát szétosztotta a szegények között, alamizsnálkodott, betegeket ápolt. 1292. július 24-én halt meg, 1690-ben boldoggá, majd 1999-ben szentté avatta az Egyház.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>