Cikkek listázása

Prokopp Mária művészettörténésszel beszélgettünk

Remekműveken iskolázódott szempár

Szerző: Bodnár Zita

Fotó: Bodnár Zita

Dr. Prokopp Mária hatalmas munkabírása és szakmai tudása révén elismert művészettörténész, számos díj kitüntetettje, az ELTE Bölcsészettudományi Kar Művészettörténeti Intézetének egyetemi tanára és Erasmus koordinátora. Legutóbb az esztergomi vár reneszánsz falképeivel kapcsolatban hallhattuk sokat a nevét. Hivatásról, munkáról és természetesen a Studioloról beszélgettünk.
– Miért választotta a művészettörténetet hivatásának?

– Esztergomban nőttem fel, a város és a szüleim döntően meghatározták életem irányvonalát. Édesanyám a Keresztény Múzeum művészettörténésze, édesapám a Prímási Levéltár vezetője volt. Nem csoda tehát, hogy a művészet mindennap terítékre került otthon. Engem nagyon érdekelt a történelem, nem egyszer versenyt is nyertem. Már gimnazistaként kivettem a részemet az idegenvezetésből, nagyon szerettem a műalkotásokról, mesterükről, az adott történelmi korról beszélni. A középiskola után az ELTE művészettörténet-történelem szakán folytattam tanulmányaimat. Miután elvégeztem az egyetemet, hét évig dolgoztam Esztergomban a Vármúzeumban. 1969-ben kerültem Budapestre, az ELTE Művészettörténeti Tanszékére. Ebben az évben Magyarország látta vendégül a XXI. Nemzetközi Művészettörténészi Kongresszust a tanszék rendezésében, én lettem e Kongresszus tudományos titkára. A nem könnyű feladat sikeres elvégzése után a Tanszék kutatói, majd oktatói állományába kerültem. 1996-ban kaptam a professzori kinevezést.

– Mi a művészettörténész feladata?

– A művészettörténész megismerkedik a műalkotásokkal, főleg azok szellemi tartalmával. A spirituális mélység és a művészi érték ugyanis összefügg. A műben benne rejlik a művész lelkivilága, mindaz, amivel szeretne a korára hatni. A művészettörténész feladata az alkotás értékeit felfedezni és tolmácsolni. A művészettörténésznek rendelkeznie kell azzal a kifinomult érzékkel, hogy a művészetben meg tudja állapítani, mi az értékes, mi a valódi műalkotás, amely képes továbbítani a művész üzenetét a befogadó számára. Az igazi remekműveken iskolázódik az ember szeme. Az ilyen tekintet meg tudja állapítani, hogy a művészeti alkotás értékes vagy sem.

– Még mindig kötődik Esztergomhoz?

– Rendszeresen hazajárok Esztergomba. Tevékenyen kiveszem a részem a város kulturális és tudományos életéből. Esztergom Szent István városa! Ő itt uralkodott és Fehérvárott temetkezett. 1938-ban még mint Szent István városát ünnepelték Esztergomot, az elmúlt ötven évben azonban a mondat első fele lemaradt, pedig Esztergom volt Magyarország első fővárosa, és közel ezer éven keresztül kulturális központja. Mennyire fontos lenne, hogy ennek tudatában legyünk!

– Hogyan került kapcsolatba Vitéz Jánossal és korával?

– Eredetileg a trecento érdekelt igazán, Nagy Lajos király udvara, az Anjou-kor, annak kulturális élete, itáliai kapcsolatai. Persze nem úgy, hogy Itália milyen nagy, hanem hogy Magyarország milyen óriási! Szakdolgozatomat az 1930-as években feltárt esztergomi várkápolna freskóiról írtam, s érintőlegesen foglalkoztam a Vitéz János-féle Studiolóval is. Vitéz Jánosnak a művészekkel kötött szerződései nem maradtak fenn, mert a hazai, 16. század előtti levéltáraink nagy részét a török uralom megsemmisítette, de szerencsére a műalkotásokból megmaradtak remekművek. Ezek közül kiemelt jelentőségük van az esztergomi várban 1934-38-ban feltárt falképeknek. Ezek a török időkben, 1595-ben beomlott első emeleti dolgozószoba oldalfalain láthatók. 1975-től publikáltam kutatási eredményeimet, amelyek az ábrázolások 1465-67. évi datálását és a Filippo Lippi műhelyével való kapcsolatát igazolták. Bebizonyítottam, hogy ezt támasztják alá az Erény-allegóriák nőalakjainak megjelenése, a figurák arányai, mozdulatai, ruházata és elhelyezése a reneszánsz lodzsában, továbbá a falképek színvonalas művészi előadása, valamint a helyszínre, az esztergomi várpalotára és tulajdonosaira, Magyarország prímás-érsekeire vonatkozó történeti ismeretek. Rámutattam a Vitéz János által alapított, bolognai mintára szervezett egyetem, az Accademia Istropolitana és a falképek ikonográfiai programja közötti szoros összefüggésre. Utaltam az erények, az erkölcs kiemelt szerepére Vitéz János életében, politikai tevékenységében, beszédeiben. Valószínű, hogy a Studiolo falképdísze teljes pompájában fogadta az Európa minden részéről érkező vendégeket az Accademia Istropolitana ünnepélyes megnyitásán, 1467. június 20-án.

– Mit ábrázolnak a Studiolo falképdíszei?

– A terem falképdísze az egyetem programját jelenítette meg, amelynek alappillére az erkölcs, az erények voltak, az arisztotelészi etika kardinális erényeinek és a keresztény isteni erényeknek az egysége. A hét erény allegóriáját követhették az artes liberales és a humanista tudományok allegóriái, illetve főbb képviselői. A keresztboltozaton a bolygók diadalmenetei és a Zodiákus-jegyek az egyetem nagy jelentőségű, modern tudományágára, a csillagászatra utaltak. Mindez az alapító humanista főpap műveltségének és világnézetének képi megjelenítését adta. Az ábrázolások tematikáját, az ikonográfiai programot ő fogalmazta meg. Vitéz János érsek talált rá arra a festőre is, aki az ő mély szellemének gondolatait a legnagyobb művészettel megjelenítette. Mindebből ma már csak töredékeket ismerünk. Ezek közül a legfontosabbak az északi falon lévő kardinális erények allegóriái, továbbá a boltozat hevederíveinek zodiákus-képei, valamint a bolygók diadalmeneteinek töredékei.

A millennium évében, 2000-ben a magyar Kulturális Örökségvédelmi Hivatal az esztergomi vár falképeinek restaurálására kiírt egy pályázatot, amelyet Wierdl Zsuzsa festő restaurátor-művész nyert meg. Az ő felkérésére azóta együtt dolgozunk ezen a csodálatos munkán.

– Mik voltak az első jelei, hogy a kép alkotója a reneszánsz egyik legnagyobb művésze?

– A durva cementtömítések és az átfestések eltávolítása, a felület fokozatos tisztítása után meglepődve láttuk, hogy az ábrázolás lényegesen új jelleget, új művészi arculatot kapott. Kecsesebb, átszellemültebb, dekoratívabb, lényegesen színvonalasabb ábrázolás állt előttünk. A centrális perspektíva elve alapján szerkesztett, mély térillúziót adó reneszánsz lodzsa árkádíve alatt álló hölgy, a Mértékletesség allegóriája kissé alulnézetből jelenik meg. Az alak nagy figyelemmel, óvatosan önti a jobb kezében tartott kancsó tartalmát a másik edénybe, vagyis a mértékletesség erényének lényegét emeli ki. A kancsókat tartó kezek, a most már láthatóvá vált, behajlított ujjpercek finom vonalainak köszönhetően visszanyerték az eredeti, érzékeny ecsetvonással rajzolt, törékeny formájukat. A kibontott, lobogó, hosszú, aranyszőke haj, amely a jobb vállon előre omlik és a bal váll mentén mintegy derékig érve, lendületes hullámokban kíséri az alakot, eddig nem volt látható. A figura hátterének megtisztítása során további lobogó hajfürtök tűntek elő, amelyek szinte teljesen betöltötték a képmező jobb oldalát. Formailag így pompás egyensúlyt képezett a messze szárnyaló hosszú haj a felemelt jobb karral. Ez az esztétikailag elsőrendű kompozíciós felépítés egyben a tartalmi kifejezés mélységét fokozza. Minden erény – de főképpen a Mértékletesség – nagy fegyelmet, koncentráltságot, vagyis lelki erőt igényel, amint ez az átszellemült arcról, a lefele tekintő, figyelő szemből, a kissé nyitott szájból sugárzik, amellyel az allegória az öntésére figyel. Az erény az aszkézis eredménye, ugyanakkor határtalan boldogsággal tölti el az embert. Ez ragyog allegóriánk arcán. Ez az öröm lobogtatja a szép, hullámos, hosszú hajat. Képünket tehát mély lélekábrázolás jellemzi. Ez a művészet legnagyobb csodája: láthatóvá tudja tenni a láthatatlant, a szavakban kifejezhetetlent. Ez a kép oly magas fokon áll, hogy nehéz párját találnunk a 15. századi európai festészetben. Vizsgálódásunk során egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az Esztergomban dolgozó festő tehetsége, érzelmi gazdagsága, biztos technikai felkészültsége Botticellihez kapcsolódik.

– Mi volt a döntő bizonyíték?

– Wierdl Zsuzsa hihetetlen odaadással tisztította a falkép felületét. Egyszer csak, amikor a Temperancia, a Mértékletesség árkádívét balról övező oszlop törzsén dolgozott, dekoratívan ívelő betűket pillantott meg a vakolatba nagy gonddal berajzolva: M és alatta, az M betű középső szárának folytatásában, befelé ívelő zárójelek között: B. Nem akartunk hinni a szemünknek. Egymásra néztünk, és a lélegzetünket is visszafogva suttogtuk: Mariano Botticelli. Az utóbbi név zárójelben, mert ragadványnév.

Vizsgáltuk ismételten a betűk rajzát, és egyértelmű, hogy a friss vakolatra készült, a felületen már nem lehetett látni. Ezt a művész csak magának írta fel, a munka közben, öntudatosan, gondosan a finom vakolatba rajzolva, mintegy elrejtve.

– Egyesek azonban megpróbálták megcáfolni ezt a bizonyosságot.

– Mindazok, akik ellenvéleményüknek adtak hangot, nem jártak a helyszínen, így nem ismerik a jelenlegi állapotot, a művész eredeti, csodálatos ecsetvonásaival megfogalmazott pompás ábrázolást.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>