Cikkek listázása

Gyakorlati kezdeményezések a családi életre való nevelésben

Ha borul az óravázlat…

Szerző: Plichta Adrien

Fotó: Lambert Attila

Mi szülők, pedagógusok képzeljük magunkat újra tizenévesnek! Mennyi nagy tervvel, végtelen vággyal rugaszkodtunk a jövő felé… Milyen ma kamasznak lenni? Ők is nyílnak ki a világra, nekik is biológiai forradalom zajlik a testükben, de vajon megvalósíthatják-e majd az álmaikat? A szétzilálódott családok miatt hány gyereknek kell egyedül, bizonytalanul keresnie helyét a világban, felkutatni társát egy olyan korban, amikor a világtörténelem legnépesebb, de egyben legmagányosabb emberisége él? Egészséges önismeret, tartalmas kapcsolatok, a boldog családi életre való készség, stabil értékrend, örömteli szexualitás, a környezeti nyomással szembeni autonómia, erős jellem – miképp sajátíthatják el ezeket a fiatalok sikeres felnőtté válásukhoz? Hazánkban több szervezet, képzés, oktatási forma tűzte ki ezeket a célokat, melyeket gyakorlatiasan, rengeteg ötlettel igyekeznek elérni – a tapasztalatok, visszajelzések jók.
A Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola Ökumenikus Életvédő Alapítványa rendszeresen rendez konferenciákat családi témákban: idén november 22-én a fiatalok házasságra való felkészítésével foglalkoztak. Bíró László családreferens püspök megnyitója után Takács Gábor, Puskás Attila, Roger Burggraeve (Leuven), Kopp Mária, Skrabski Árpád és Dávid Bea tanításai az elméleti ismereteket mélyítették, majd különböző programok bemutatkozásai és beszámolói koronázták a napot.

„Szeretetbefôtt” készítésétôl a boldogabb családokig

A boldogabb családokért! – a Magyar Katolikus Püspöki Kar 1999-es évi körlevelének címe adta a nevét annak a nevelési-metódusnak, melyet a Sapientia Családpedagógiai Intézete (SACSI) alakított ki munkatársaival és a Kecskemét-Széchényivárosi Közösségépítő Egyesülettel Hortobágyiné dr. Nagy Ágnes vezetésével. A családórákon kötetlen beszélgetés formájában nyitogatják a zárkózott kamaszok lelkét, akik ugye nem szeretik, ha megmondják nekik, mit és hogyan tegyenek. Rá kell tehát vezetni őket, hogy a kortársak mondják ki egymásnak… Egy-egy játék, konfliktusbemutató helyzetgyakorlat, humoros grafika spontán véleménynyilvánításra készteti őket – már a lelkiismeret súgta értékek, etika mentén. A kiscsoportok és csapatfeladatok kovácsolják, a szeretetnyelvek gyakoroltatása érleli a személyiségüket. Kapnak receptet „szeretetbefőtt” készítéséhez. 9-24 éves korig foglalkoznak itt a gyerekekkel a havi egyszeri órán, melyet több nevelő tart, így jobban tudják figyelni a diákok rezdüléseit. Elhangzik egy szó, egy jel, és reagálni kell, ha borul is az óravázlat…

A sokszor negyven fős, zsibongó osztály bizalmát a személyes és őszinte hangvétel, az igazi másikra figyelés adja meg. Nem tantárgyként kell biflázni ezt a fajta tudást, hanem annak kell előtörni, mi forog a fejükben – hogy aztán kijavítva helyére kerüljön bennük. Nyolcadikosokat kérdeztek, vajon használni fogják-e a családórán tanultakat.

– Biztos, hogy be fog villanni majd hasonló helyzetben! – mondta egyikük.

A „Családi életre nevelés az oktatásban” című könyv, egyéb kiadványaik, video- és DVD-felvételek, internetes tanácsadó szolgálat segíti a szemléletváltás terjedését. A SACSI eddigi hét éve alatt négyszáz pedagógus és kétszáz védőnő vett részt a képzésieken szerte az országban (www.sapientia.hu/csalad).

Társ-Suli a férfi és nô közötti párbeszédért

Képzeld magad Marylin Monroe-nak! – szól az egyik frappáns ötlet a Társ-Suli honlapján a „villámrandira” készülő lánynak. A villámrandi egy párkeresési lehetőség, ahol hét fiú és hét lány öt percig beszélget egymással, mindaddig, míg mindenki nem beszélt mindenkivel. A cél ugyanaz a Főzőrandi vagy a Lakat-Zár Party esetében, még kreatívabban.

A szegedi Családért és Munkáért Keresztény Alapítvány – a pályaválasztás, illetve a drog- és AIDS-prevenció mellett – a párválasztás elősegítéséhez tréningeket, találkozókat, képzéseket tart a szerelemről, együttjárásról, barátságról a Jósika utcai Remény Házában a Társ-Suli program keretében. Az elidegenedett nemzedékek nem tudnak példát adni, újra kell tanulni, alakítani ezeket az alapvető formákat, kultúrát – magyarázta Szászi Balázs oktató. Komoly igény van az emberben a mély kapcsolatokra – erre a magra lehet építeni. Azzal kell foglalkozni, ami a fiatalokat érdekli – észrevenni és észrevetetni velük lényük egyediségét, a bennük teremtett jót, ami a növekedés alapja. „Akkor kevesebb hely lesz bennük a rossznak.”

A párválasztás racionális és irracionális elemek furcsa halmaza, de ésszerű részeinek felismerésével és megerősítésével tudatosabbá, irányíthatóbbá válik ez a folyamat. A világ két legkülönbözőbb „emberfajtája”, a férfi és a nő közötti párbeszéd, a közös nyelv elsajátítása elősegíti a társadalmi toleranciát is a különböző vallási, szociális csoportok között, valamint helyreállítja a szülőkkel, sőt akár az Istennel való kapcsolatot is.

Fiatalok az Élet Küszöbén

Jávor Ferenc, a Timóteus Társaság (nemzetközi keresztény felekezetközi ismeretterjesztő alapítvány) előadója a rendezvényen röviden vázolta három évtizedes magyarországi tevékenységüket. 1994-ben a Nemzeti Egészségvédelmi Intézet AIDS-megelőzési csoportjának felkérésére létrehozták a „Fiatalok az Élet Küszöbén” (FÉK, www.fek.hu) elnevezésű akkreditált pedagógus-továbbképzési programot. Azóta húsz oktatói szimpóziumot tartottak összesen nyolcezer résztvevővel: tanárok, védőnők, egészségnevelők, szociális munkások, családgondozók, akik ötszáz településről több mint hétszáz oktatási intézményt képviseltek. A FÉK-program Magyarországról indult, de jelenleg már 70 országban használják. (A kínai Vöröskereszt például országos ifjúságvédelmi programmá emelte az egyetemi oktatásban.)

Az emberi lélek hasonló a jéghegyhez: a vízből csak kevés látszik ki, a mélyben van a döntő része. A látható a cselekedet, melyet a parancs irányít, kicsit lejjebb ez a jellemen nyugszik, melyet az elvek vezérelnek, s végül mindez az értékrendre épül, melyet a meggyőződés alakít. Az innen ható, vagyis az alulról irányuló ható változás az átütő és tartós.

A FÉK-tananyag 38 óravázlata az osztályfőnöki munkatervbe is beilleszthető, használható nyelvórákon, klubkeretek között, szülői értekezleteken, táborokban, illetve személyes tanácsadásokon.

Egy anya internetes levele tükrözi a mai kor intimitáshiányával küszködő fiataljainak tragédiáját. „Az elmúlt évben a lányomnak 17 férfival volt szexuális kapcsolata, abortusza volt és öngyilkosságot kísérelt meg. Egyik reggel megkérdeztem: »Miért csinálod ezt, kislányom? Annyira erős benned a szexuális vágy, hogy nem bírod kontrollálni?« A lányom így felelt: »Nincs bennem semmiféle szexuális vágy, anyu. Még csak nem is szeretem a szexet.« »Akkor miért csinálod ezt?« – kérdeztem. »Azért – felelte –, mert a végén legalább mindegyik fiútól azt hallom, hogy szeret.«”

Egy képzésen részt vett diák pedig így írt: „A beszélgetés számomra azért volt fontos, mert már kezdtem inogni, de meggyőzött, hogy tudni kell és érdemes várni. A műsort nagyon fontosnak találom, más iskolában, helyeken is be kellene mutatni. Mert sok fiatal még nem tudja érzékelni, eldönteni, hogy mit akar. Ez a műsor megmutatja az élet történetét.”

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>