Cikkek listázása

Nézőtér

Szerző: Nevelős Zoltán

World Trade Center

Úgy látszik, most érkezett el az idő arra, hogy az Amerikai Egyesült Államok játékfilmen is szembenézzen a 2001. szeptember 11-i terrortámadások okozta traumával. Az ötéves évfordulóra az addig jórészt csak dokumentumfilmben ábrázolt eseményekről közel egy időben két fikciós alkotás is készült. Paul ­Greengrass A United 93-asa után egy hónappal az Oscar-díjas Oliver Stone alkotása is megérkezett hazánkba. Míg Greengrass filmje inkább zsigeri ingerekkel bombázta a nézőket, addig Stone sokkal hagyományosabb úton inkább az érzelmekre akar hatni. Sok nagyközelivel meséli el a Világkereskedelmi Központ romjai alól két utolsónak kimentett rendőr emberi drámáját, mély színészi alakításra lehetőséget adva a főszerepeket megformáló Nicolas Cage és Michael Pena számára.

A szabadság vihara (Freedom’s Fury)

Ahogy az amerikaiaknak a közelmúlt tragédiájával kell filmen szembenézniük, nekünk a még ötven év múltán is kényes témának számító 1956-os forradalommal és szabadságharccal. Az ötvenedik évforduló kapcsán ezen az őszön közel tíz ’56-os témájú alkotást mutatnak be a magyar mozik. Ezek közül az egyik A szabadság vihara című dokumentumfilm, melynek külön érdekessége, hogy nem magyar, hanem kanadai-amerikai alkotóktól származik (a Colin K. Gray és Megan Raney alkotta testvér- és alkotópár rendezte). A film az ’56-os történéseket egy legendás sportesemény tükrében vizsgálja: a melbourni olimpia vízilabda-elődöntőjének magyar-szovjet mérkőzése a forradalom leverése után egy hónappal zajlott, a véres meccs felelevenítése pedig még nekünk, magyaroknak is tartogathat újdonságokat.

A leggyorsabb Indian (The World’s Fastest Indian)

A cím nem egy gyors lábú amerikai őslakosra utal, hanem egy Indian típusú motorkerékpárra, amely muzeális darabnak számított, amikor egy bogaras új-zélandi gépészmérnök, Burt Munro hosszú évek kísérletezése után, 1967-ben megdöntötte vele a szárazföldi sebességrekordot. A technikai érdeklődésűeknél szélesebb közönségnek azzal lehet érdekes Roger Donaldson filmje, ahogy az új-zélandi garázsból a utahi kiszáradt sóstóban megrendezett versenyig tartó utat kísérő bagatell, hétköznapi akadályok leküzdésén keresztül növeli öregedő hősét szinte mitikus alakká. Anthony Hopkins valósághű karakterábrázolása emeli ki a valós történeten alapuló film fő erényét: hús-vér emberek soráról szól, akiket egy nagyravágyó terv önzetlenségre, sőt áldozatvállalásra sarkall.

Kôkemény (Knallhart)

A Kőkemény a sodródás és a rossz választások filmje – egyszerre kemény krimi és filmdráma a felnőtté válásról. Főhősének, a 15 éves Michael Polischkának még a szokásosnál is nehezebb a kamaszkora. Amikor anyját kirúgja éppen aktuális pénzes szeretője, a fiú a luxusnegyedből Berlin egyik legveszélyesebb kerületébe kerül, ahol az új iskolában még a túlélésért is meg kell küzdenie. Ennek során egyre durvább dolgokba keveredik bele, és a lejtőn, ugye, nincs megállás… A színészként és forgatókönyvíróként is tevékenykedő német Detlev Buck alkotásának fő erénye, hogy filmen már sokszor látott témákról (gengszterek, bandák, zűrös kamaszkor) is tud hitelesen és frissen szólni. Köszönhető ez nagyrészt a főszerepet alakító fiatal színésznek, David Krossnak, akinek – bármit is követ el – minden néző biztosan meg fog majd bocsátani.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>