Cikkek listázása

Előadássorozat házasságra készülő fiataloknak

„Ahogyan Krisztus szereti az Egyházat”

Szerző: Szalontai Anikó

Fotó: Lambert Attila

A Nagycsaládosok Országos Egyesülete, az Országos Lelkipásztori Intézet és a Katolikus Családtervezési Tanácsadó által közösen szervezett előadássorozat – amellyel a házasságra készülő fiataloknak kívántak segítséget és támpontokat adni – zárásaként Bíró László, az MKPK családreferens püspöke, a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke tartott előadást. Beszédében a házasság mai helyzetéről, transzcendens dimenziójáról és az ezzel járó felelőségről is szólt. Ennek alapján kérdeztük őt a család és a társadalom kapcsolatáról, illetve a házastársak Istennel való szövetségéről.
– Olyan időben élünk, amikor sokan úgy vélik, a házasság egy társadalmi képződmény, ami fölött eljárt az idő…

– II. János Pál pápa mondta, hogy korunkban a házasság militáns támadásnak van kitéve. Azonban ha egy gyermek megszületik, apa és anya után kiált, úgyhogy biztosak lehetünk abba, hogy a házasság intézménye messze megelőzi írásbeliségünket. Az első írásos emlék az élet- és családvédelemről Kr. e. 1750-ből maradt ránk Hammurapi törvényében: ha egy férj nem gondoskodik a feleségéről és a gyermekeiről, akkor a feleség veheti a hozományát, és visszamehet apjához vagy kereshet új férjet. Illetve ha egy férfi úgy megüt egy várandós asszonyt, hogy az elvetél, a férfi köteles büntetést fizetni.

– Mikor billent meg ez a természetes hozzáállás?

– A görög filozófusoknál. Amikor beleszerettek az állam eszméjébe, akkor számukra a család semmivé foszlott. Azonban az állam nem fölötte áll a családnak, hanem a család szolgálatára van rendelve. A Római Birodalom házasság- és gyerekellenessége is abból eredt, hogy a görög filozófia teret hódított – s ez oda vezetett, hogy csökkent a lakosság száma, az új, barbár népcsoportok beszivárogtak, s egy új Európa született.

A felvilágosodás aztán újra felfedezte a görög klasszikusokat és vele együtt ezt az ideológiát is, amelyet a szabadkőművesség és a marxizmus vállalt fel. A világháborúk ugyan megtörték a családellenes ideológia terjedését, de a hatvanas években az újra megjelent. Alternatívákról kezdtek beszélni: feminizmusról, azonos neműek házasságáról, élettársi viszonyról. Azonban ezek nem töltik be sem a gyermekvállalás, sem az egymás elhordozásának, sem az idősek felvállalásának szerepét. A házasságnak nincsen alternatívája.

– Mi lehet a válaszunk erre az ideológiára?

– Egy előadó egyszer így fogalmazott: ha a mai Európa átvenné a bibliai emberképet és kész lenne definiálni a házasságot, Európa, illetve a fejlett világ megmenekülhetne az önpusztítástól.

Vigyázni kell tehát az emberképet, az istenképmásságunkat. Az ember élete Istenre irányuló lét. Mindenki annyira boldog, amennyire a jelen pillanatban megéli ontológiai valóságát. Ha boldog házasságra készülünk, fontos, hogy figyelembe vegyük a teljes emberlétet. Ebből ered, hogy ezt megélve a másikat önmagáért, a létéért szeressük. A másik szeretetünk célja legyen, ne eszköze.

– Ennek alapján hogyan lehetne definiálni a házasságot?

A teljes cikk >>>

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>