Cikkek listázása

Nézőtér

Szerző: Nevelős Zoltán

A remény bajnoka (Cinderella Man)

Russell Crowe mint főszereplő és Ron Howard rendező 2001-ben már alkottak egy valós történeten alapuló házassági drámát. Amennyire bővelkedett azonban fantasztikus elemek­ben az Egy csodálatos elme, annyira életszagú minden ízében A remény bajnoka. James J. Bradock ír származású ökölvívó a húszas évek végén fényes karriert futott be, aztán jön néhány balul sikerült mérkőzés és a gazdasági világválság, és Brudockot családjával a nyomor és a létbizonytalanság évei várják. Amikor ebből az abszolút vesztes helyzetből sikerül visszaküzdenie magát a bajnokság élmezőnyébe, az elszegényedett tömegek szemében a bokszoló a nagybetűs Remény megtestesítőjévé válik. Ha pusztán családja megélhetéséért küzdene, egyszerű erkölcsi példázat maradna a film, de valami megfoghatatlanról is szól, az emberi törekvés értelméről, amit a szavaknál sokkal érzékletesebben tolmácsolnak a színészek alakításai (Crowe mellett a feleségét alakító Renée Zellweger, illetve a menedzser szerepében Paul Giamatti), valamint a ritka erős érzelmi töltést közvetítő bokszjelenetek.
 
Bin-jip – Lopakodó lelkek (Bin-jip)

Dél-Korea a mai filmművészet világtérképén az egyik ­legizgalmasabb új színfoltot jelenti, Kim Ki-Duk pedig ebből az országból is az egyik legfrissebb hang. A tavaly bemu­tatott buddhista témájú tanmese, a Tavasz, nyár, ősz, tél és tavasz után szokatlan logikára járó szerelmes filmet láthatunk tőle. Egy fiú lakásokba tör be, egy darabig úgy viselkedik, mintha ott lakna, majd minden károkozás nélkül távozik. Az egyik ilyen lakásban egy megvert fiatal­asszonyra akad, aki fölött jóval idősebb férje zsarnokoskodik. Nagyon kevés szóval, inkább sokatmondó csendekkel, néma játékkal bontakozik ki a sematikus háromszögfelállásból egy különös szerelmi történet, amely annál magával ragadóbb, minél messzebb rugaszkodik a valószerűségtől egészen a fantasztikumig.
 
Hotel Ruanda (Hotel Rwanda)

Az 1994-ben Ruandában történt népirtás máig feldolgozatlan szégyenfoltja a civilizált világnak, amely teljes érdektelenséggel zárkózott el a beavatkozástól. A film az események egy epizodistájának történetén keresztül vezeti be a nézőt az elszabaduló pokolba. Don Cheadle egy nemzetközi szállodalánc helyi alkalmazottját alakítja, aki az európai igazgató elmenekülése után a luxushotelből menedékhellyé váló intézmény élére áll. Eleinte a különböző politikai és fegyveres erők megvesztegetésével zsonglőrködik, de fokozatosan egyre reménytelenebbé válik az ellenállás a szablyás hordákkal szemben. Mélyen felkavaró hatását a film a helytállásról és önfeláldozásról szóló történet személyes nézőpontjának és a főszereplő szuggesztív alakításának köszönheti.
 
Mennyország most (Paradise Now)

Hasonló módon a szereplőkkel való személyes közelség eszközével ábrázol egy másik nehezen felfogható helyzetet Hany Abu-Assad filmje. Said és Khaled két átlagos fiatalember, akik ugyanúgy dolgoznak, szórakoznak, élik emberi kapcsolataikat, mint bármelyikünk. Mi lehet hát az oka, hogy öngyilkos merénylőnek jelentkeznek? Erőltetett tanulságok és minden hangzatos bűnöskeresés nélkül szembesít a Mennyország most a palesztin konfliktus abszurditásaival.
Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>