Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
Feltámadás-képek a magyar középkorból
Szerző: Cséfalvay Pál
Fotó: Mudrák Attila
Hogyan látták eleink az őket is éltető feltámadás tényét? Magyar földön a hús evés (hús-vét) újra való lehetőségén túl felfogták-e az örömünnep, a fényünnep lényegét? A Keresztény Múzeumban megőrzött képek, domborművek tanúsága szerint: igen.
Később megpróbálkoznak a feltámadt test ábrázolásával is, de nem a ragyogó test, hanem annak biblikus-irodalmi szimbolikus képeivel. Kolozsvári Tamás 1427-es Kálvária-oltárán a feltámadt Krisztus teste olyan, mint a többi mezítelen emberé, jóllehet anatómiailag elrajzolt, de ez a középkori embert egyáltalán nem zavarta. Mögötte viszont ott van az arany napkorong a Sol invictus, a „legyőzhetetlen Nap” allegóriájával. A diadalmas keresztes zászló „Krisztus győzelmes királyunk”-ra utal. Ezeket a kép-hasonlatokat énekelték a hívők a liturgikus himnuszokban is. Azt a tényt pedig, hogy ez az egész eseménysor emberileg érthetetlen, vagyis abszolút természetfeletti, azzal mutatja meg a festő, hogy a Krisztus sírját lezáró kőlapon érintetlen a főpap zárópecsétje. Az alvó és ébredező katona, továbbá a lepleket mutató angyalok csak asszisztálnak az eseményhez.