Cikkek listázása

Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei

Urunk mennybemenetele

Szerző: Cséfalvay Pál

Minden értünk történik Istennél, aki maga a szeretet. De nincs tiszta szeretet, ahol nincs szabadság. Isten azt akarja, hogy szabadon szeressük őt. Nem volt tiszta az apostolok szeretete? Nem bizony! Ezt mutatja viselkedésük – Péter árulásával együtt – a megpróbáltatás idején. A feltámadás után meg Jézus viselkedik velük furcsán: megjelenik, majd eltűnik. Mennybemenetelekor sem mond sokat, pedig némelyik apostol („Vajon most állítod helyre Izrael országát?”) kérdése mutatja, hogy alapvetően nem értették Mesterük minden emberre kiterjedő megváltó tevékenységét. Jézus mégis egyetemes küldetést ad nekik: „Menjetek el az egész világra…” Majd a Szentlélek segít. Ezért is kellett Jézusnak a mennybe mennie, hogy a látás, a hallás és a tapintás bizonyossága a szabad hit és szeretet vállalásává alakuljon bennünk, akik már nem a szem- és fültanúk bizonyosságával, hanem az apostolok tanítása nyomán hiszünk abban, aki elfoglalta helyét az Atya jobbján.

    A képzőművészet sem tud megbirkózni a feltámadt és mennybe felment test tulajdonságaival. Majd a barokk fantázia és a fény-árnyék effektusok rafinált felhasználása közelíti meg a szem számára a feltámadást, illetve a szellemi test anyagban való megjelenítését.

    Kolozsvári Tamás az 1427-es Garamszentbenedeki Kálvária-szárnyasoltár egyik képén úgy oldja meg a mennybemenetelt, hogy Krisztusnak csak a lábait festi meg a kép felső részén. A teste elveszik a felhőkben. Alatta a Szűzanya és a fölfelé vizsgálódó apostolok (hazánkban elsőnek) rövidülésben megoldott, töprengő arca tükrözi kétségeiket. Az égből leszálló angyal sem tudja feloldani aggodalmaikat.

A sokkal kevesebb tehetséggel megfestett osztrák vagy magyar szárnyasoltár predella-képén (1430 körül) a festő lényegében ugyanazt a megoldást használja, mint Kolozsvári Tamás: az égbe szálló Krisztusnak csak a lábait látjuk. A kis hegyet, melyről Krisztus égbe száll, az apostolok körültérdelik. Itt még vigasztaló fehér ruhás angyalok sincsenek.

    Egyedülálló Krisztus-szobrunk van, amely középkori liturgikus drámához tartozott (az írni-olvasni nem tudó nép számára): egy nagyon vékony testű, uralkodóként ábrázolt Krisztus. A feje tetején lévő nagy lyuk árulja el, hogy abba csavarták bele a karikát, aminek segítségével kötéllel húzták fel a szentély mennyezetén lévő lyukon keresztül a padlásra, amikor befejezték az ünnep evangéliumának felolvasását. Ezt a szokást (sok mással együtt) az egyház a reformációt követő trentói zsinat liturgikus rendelkezései következtében kihalásra ítélte. Ma ehelyett egyszerűen elviszik a feltámadt Krisztus szobrocskáját az oltár közeléből.

    Krisztus mennybemenetelével az apostolokban lezárult a látás bizonyosságán alapuló hit. Nyitottá váltak a csak hiten keresztül elfogadott, s így érdemszerzőbb szeretetre. És tíz nap múlva a pünkösdi Szentlélek hatására „a gyenge félőkből harcos hősök váltak”.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>